30.6.14

ΣΟΝΙΑΣ ΕΥΘΥΜΙΑΔΟΥ-ΠΑΠΑΣΤΑΥΡΟΥ: Εποχιακός διανομέας, του Ν. Τσίγκα

Ακριβώς τις μέρες που τα παιδιά λαβαίνουν τ’ αγιοβασιλιάτικα δώρα τους για να χαρούν για λίγες μέρες, ακριβώς τότε έλαβα κι εγώ ένα δώρο ξεχωριστό. Ήταν ένα μικρό καλαίσθητο βιβλίο, με εξώφυλλο σε γλυκό πρασινωπό χρώμα-το χρώμα της ελπίδας. Στη μέση της ελπίδας η επεξεργασμένη ζωγραφιά του συμπατριώτη μου από Φλώρινα Κωστάκη Λούστα: βιολί που χορεύει ανάλαφρα αλλάζοντας θέσεις κι από κάθε θέση έχει το χάρισμα να τέρπει και να ταξιδεύει τον τυχερό ακροατή του.
Από τις ημέρες εκείνες τις χρονιάρες το βιβλίο του Νώντα έπιασε θέση κοντά στο προσκεφάλι μου, μαζί με τα άλλα «προσεχώς» μου· αυτά τα «προσεχώς», που πιότερο πολλαπλασιάζονται και ελάχιστα λιγοστεύουν, καθώς τα βιοτικά έχουν σχεδόν πάντα τον χαρακτήρα του επείγοντος. Οπότε τα «προσεχώς» περιμένουν…

29.6.14

Β.Π.ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ: Να διδάξει ο κ. Δήμαρχος λογοτεχνική γραφή

Η Κοβεντάρειος Δημοτική Βιβλιοθήκη Κοζάνης (καμία σχέση με την ιστορική Δημοτική Βιβλιοθήκη Κοζάνης για να μην μπερδευόμαστε) προσωπικόν τιμάριον του νυν κ. Δημάρχου (ιδέ και τις τελευταίες του αναθέσεις «έργου») κι αγωνιούντα, με το δίκιο του, δια τον πολλαπλασιασμό του (ίνα φτάσει το καθεστώς τους την ...30ετίαν) μετά του σοφολογιοτάτου προέδρου του Δ.Σ της (προϊούσης της προεκλογικής περιόδου πρέπει να ερωτηθούν κι ας σιωπήσουν εννοείται, για ορισμένα πράγματα περί αυτής), ανακοίνωσε ταχύρρυθμα μαθήματα γνώσεως της συγγραφικής τέχνης με τον ευ-λόγιον τίτλον «Μαθήματα δημιουργικής γραφής» όχι και ανάγνωσης ότι αυτή θεωρείται διδαχθείσα εις τας τάξεις του Δημοτικού. Είναι το τελευταίο φρούτο που φυτεύεται κι ευδοκιμεί σ’ όλη την ελληνική πνευματική πανίδα, όπως κάποτε τα ακτινίδια και τώρα το Ιπποφαές και το Γκοτζιμπέρι, ενίοτε δε έχει και το χαρακτήρα κερδοσκοπικής μικροφάμπρικας.

Λόγος & Αντίλογος

Μια κοινωνική όαση με σοβαρή αποστολή

Στην εφημερίδα  ΟΔΟ, δημοσιεύτηκε ανακοίνωση από μια ομάδα ανδρών και γυναικών εθελοντών με ιερή αποστολή, βαθειά ανθρώπινη και αλτρουιστική, με θέμα ένα από τα σοβαρά πάθη του ανθρώπου: το αλκοόλ. «Θέλουμε να βοηθήσουμε τους ανθρώπους στο αρχικό στάδιο εκδήλωσης αυτού του πάθους, αλλά και αυτούς που το εμφανίζουν σε περισσότερο προχωρημένη μορφή: Αλκολικοί Ανώνυμοι».

28.6.14

ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΛΥΚΟΓΙΑΝΝΗ: Από το φοίνικα και τη δραχμή στο ευρώ



Το 1829 ο Ιωάννης Καποδίστριας καθόρισε το Φοίνικα ως την πρώτη νομισματική μονάδα του νεοσύστατου ελληνικού κράτους.


Την περίοδο της επανάστασης του 1821, οι χρηματικές συναλλαγές διεξάγονταν κατά κύριο λόγο με τουρκικά νομίσματα, καθώς και άλλα, όπως το ισπανικό δίστηλο. Το ζήτημα της κοπής νομίσματος απασχόλησε τους έλληνες ήδη από τα πρώτα μετεπαναστατικά έτη προκειμένου να εξαλειφθεί η νομισματική αταξία που επικρατούσε έως τότε. Το 1829, ο Ιωάννης Καποδίστριας καθόρισε το Φοίνικα ως την πρώτη νομισματική μονάδα του νεοσύστατου ελληνικού κράτους. Ο Φοίνικας βασιζόταν στο νομισματικό κανόνα του αργύρου και επεκράτησε έως τη δολοφονία του κυβερνήτη το 1832. Η ανάθεση της βασιλικής εξουσίας στον Όθωνα από τις προστάτιδες δυνάμεις αποτέλεσε την αφετηρία για την κυκλοφορία νέας νομισματικής μονάδας, της Δραχμής, και την εισαγωγή του διμεταλλισμού ως νέου νομισματικού κανόνα το 1833. Στην πράξη, όμως, ελάχιστα χρυσά νομίσματα είχαν κοπεί. Μολονότι τα ξένα νομίσματα συνέχισαν να κυκλοφορούν ανεμπόδιστα, υποσκάπτοντας έτσι τη φερεγγυότητα του οθωνικού νομισματικού συστήματος, η δραχμή κατάφερε σταδιακά να επιβληθεί στις εγχώριες συναλλαγές, κυρίως με την ίδρυση της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος (ΕΤΕ) το 1841 και την παραχώρηση σε αυτή του εκδοτικού προνομίου(1).

27.6.14

ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ ΑΝΔΡΕΩΛΑ: Κολυμβητήριο Καστοριάς




ΠΡΟ ΟΛΙΓΩΝ ΗΜΕΡΩΝ άκουσα τη δημοτική αρχή του Δήμου Καστοριάς, δια στόματος του δημάρχου, να ανακοινώνει την κατασκευή ενός νέου κολυμβητηρίου μέσω σύμπραξης δημόσιου – ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ). Η ανακοίνωση μου κίνησε έντονα το ενδιαφέρον και αποφάσισα να ενημερωθώ προσωπικά για την πορεία μιας τόσο αξιόλογης επένδυσης για τη νεολαία - και όχι μόνο - αυτού του τόπου.

«Παραχώρηση έκτασης για την δημιουργία κολυμβητηρίου Καστοριάς»

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΓΕΩΡΓΙΑΣ
Καστοριά, Φεβρουάριος 1999
Αρ. Πρωτ. 850

Θέμα: «Παραχώρηση κοινόχρηστης έκτασης αγρ/τος Μανιάκων για την δημιουργία κολυμβητηρίου Καστοριάς στην Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση».

Ο γενικός γραμματέας της Περιφέρειας έχοντας υπόψη:
1. Το από 9-7-1988 αίτημα της Νομαρχιακής Αυτ/σης Καστοριάς και συγκεκριμένα της δ/σης Τεχνικών Υπηρεσιών για την παραχώρηση (10) δέκα στρεμμάτων από το αριθμ. 102α κοινόχρηστο τεμάχιο αγροκτήματος Μανιάκων για την ανέγερση του «κολυμβητηρίου Καστοριάς» .

26.6.14

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΣΤΗΝ ΟΔΟ


ΟΔΟΣ 26.6.2014 | 746

Το μήνυμα των εκλογών


Tο σοβαρό πολιτικό θέμα που προκαλείται είναι οφθαλμοφανές. Έστω κι εάν η θητεία της νέας δημοτικής αρχής ξεκινά σε δύο μήνες περίπου, μετά την εκλογική αποδοκιμασία έχει, και κατά πόσο έχει, την πολιτική αλλά και απλή νομιμοποίηση η δημοτική αρχή του κ. Εμμανουήλ Χατζημεωνίδη, να συνεχίζει ακάθεκτη; Δικαιούται να αγνοήσει το αποτέλεσμα της κάλπης που σε μεγάλο βαθμό καθορίστηκε από τις λανθασμένες αποφάσεις της πλειοψηφίας και τις παραλείψεις της; Και να συνεχίζει σαν να μην συμβαίνει τίποτε, επιχειρώντας μάλιστα να φέρει ενώπιον τετελεσμένων τον τόπο και την νέα δημοτική αρχή, δρομολογώντας μία κατάσταση που εκμηδενίζει το μοναδικό όπλο που έχει η Καστοριά, για την διεκδίκηση της Αρχιτεκτονικής Σχολής;

Διαβάστε επίσης:

ΧΡΥΣΟΥΛΑΣ ΠΑΤΡΩΝΟΥ ΠΑΠΑΤΕΡΠΟΥ:
Το κομμένο χέρι

ΝΩΝΤΑ ΤΣΙΓΚΑ:
Επεξηγηματικά…

ΛΑΖΑΡΟΥ ΝΙΚΗΦΟΡΙΔΗ:
Την γλώσσα μου έδωσαν ελληνικήν
Ήτοι περί του ορθώς λέγειν τε και γράφειν

ΣΟΝΙΑΣ ΕΥΘΥΜΙΑΔΟΥ-ΠΑΠΑΣΤΑΥΡΟΥ:
18ο Διεθνές Χορωδιακό Φεστιβάλ στο Άργος Ορεστικό

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΔΟΥΦΛΙΑ:
Το κρυφό σχολειό
το ανίδρυτο σχολειό της Καστορίας

Β.Π.ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ:
Παγκόσμιο στρογγυλό κύπελλο

ΠΑΥΛΟΥ Δ. ΚΛΑΥΔΙΑΝΟΥ:
Περδίκκας Παπακώστας: Ένας ενεργός, αριστερός Καστοριανός

ΒΑΣΙΛΗ ΧΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟΥ:
-Αν δεν… κυριαρχούσε το ΕΑΜ (Εθνικό Απελευθερωτικό Μέτωπο (καλυμμένο ΚΚΕ) στην διάρκεια της Κατοχής, στον αγώνα κατά των κατακτητών.
-Αν δεν… λάμβαναν χώρα τα Δεκεμβριανά (3Δεκεμβρίου 1944).
-Αν δεν… ακολουθούσε ο εμφύλιος πόλεμος.

ΛΟΓΟΣ & ΑΝΤΙΛΟΓΟΣ:

Χρυσούλα Πατρώνου Παπατέρπου:
Ανοικτή επιστολή για την νέα δημοτική Αρχή

Ν. Πρώϊος:
Η πόλις της Καστοριάς την περίοδο 1940-1970

Θεόφραστος ο νεώτερος:
Ο της παιδείας νεόκοπος...σωτήρας

Για μια Ελλάδα νέα;

....και άλλα

ΟΔΟΣ
το βήμα της Καστοριάς
Πέμπτη 26.6.2014 | 746

25.6.14

ΑΝΑΣΤΑΣΗ Κ. ΠΗΧΙΩΝ: Πρόκληση και ανταπόκριση




Ο άγγλος ιστορικός Arnold Toynbee, ένας από τούς μεγαλύτερους ιστορικούς του μεσοπολέμου, στο περισπούδαστο δωδεκάτομο πόνημά του «Σπουδή της Ιστορίας»(1) περιγράφει και αναλύει την γέννηση και εξέλιξη των διαφόρων πολιτισμών, τα αίτια και τις συνθήκες για να αναπτυχθεί ένας πολιτισμός(2) και τους λόγους για τους οποίους διακρίνονται οι πολιτισμοί αυτοί ο ένας του άλλου. Κεντρική ιδέα της σκέψης του Toynbee , που διατρέχει το όλον τού έργου του αυτού(3), είναι ότι οι διάφοροι πολιτισμοί, από την αρχαιότητα και εντεύθεν γεννήθηκαν και αναπτύχθηκαν ως μια παρόρμηση ανταπόκρισης διαφόρων προκλήσεων που κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν οι διάφορες κοινωνίες. Τις παρορμήσεις, ως ανταποκρίσεις προκλήσεων τις διακρίνει ως:
-Πρόκληση του περιβάλλοντος (κλιματολογικές μεταβολές - πλημμύρες, ξηρασία κλπ).
-Παρόρμηση νέου εδάφους (κατάκτηση ή εξερεύνηση π.χ. η κατάκτηση της Δύσεως στην Αμερική)
-Παρόρμηση των πραγμάτων (π, χ, ανταπόκριση μετά μια καταστροφή)
-Παρόρμηση των πιέσεων (πιέσεις των παραμεθορίων περιοχών από ξένα φύλα, ή εισροή πλήθους μεταναστών)
-Παρόρμηση τιμωριών (εξέγερση δούλων ή ανάπτυξη δραστηριοτήτων και ανέλιξη καταπιεσμένων μειονοτήτων όπως π.χ. οι Φαναριώτες στην Οθωμανική αυτοκρατορία)

24.6.14

ΣΟΝΙΑΣ ΕΥΘΥΜΙΑΔΟΥ-ΠΑΠΑΣΤΑΥΡΟΥ: Η ευεργεσία συναντά την ευγνωμοσύνη στο Μαυροχώρι


Επιστολή Μητροπολίτη Καστορίας Ιωακείμ (7/2/1924) προς Θεόδωρον Ν. Μαυροβίτην εις Αλεξάνδρειαν Αιγύπτου (από το αρχείο του εγγονού του Θεόδωρου Ν. Μαυροβίτη)

Επειδή ξεχάσαμε να θυμόμαστε και να τιμούμε τους αληθινά αξιότιμους…


«Ευεργετείς; Μάθε λοιπόν πως τον Θεό μιμείσαι»
 Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος, «Ηθικά»

«Μάθε να είσαι ευγνώμων, 
αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος»
Από το Δημοτικό Σχολείο Μαυροχωρίου

“Κάποτε ο Θεός αποφάσισε να δώσει μια γιορτή στα γαλαζόχρωμα παλάτια τ’ ουρανού. Όλες οι Αρετές είχαν προσκληθεί. Αλλά μόνο οι γυναίκες… Οι κύριοι είχαν αποκλειστεί… Επήγανε πάρα πολλές και οι μικρές και οι μεγάλες. Οι μικρές Αρετές ήταν λίγο πιο συμμαζεμένες. Μα όλες φαίνονταν πολύ ευχαριστημένες και συζητούσαν με καλό τρόπο και οικειότητα, όπως ταιριάζει, άλλωστε, σε πολύ στενούς συγγενείς μα και γνωστούς αναμεταξύ τους.
Για μια στιγμή, ο Μεγάλος Θεός είδε πως δυο όμορφες κυρίες, που στέκονταν η μια απέναντι στην άλλη, δε γνωρίζονταν καθόλου. Ο οικοδεσπότης πήρε απ’ το χέρι τη μια απ’ τις κυρίες και την οδήγησε στην άλλη.
-Η Ευεργεσία, είπε, δείχνοντας την πρώτη κυρία.
-Η Ευγνωμοσύνη, πρόσθεσε, δείχνοντας τη δεύτερη.
Κι οι δυο Αρετές έμειναν άφωνες από την κατάπληξη. Απ’ τον καιρό που υπάρχει ο κόσμος-και είναι αιώνες πολλοί-συναντιόντουσαν για πρώτη φορά!...”


23.6.14

Λόγος & Αντίλογος

Προς την εφημερίδα «ΟΔΟ»

Ένα ερώτημα 
για τους αντιπεριφερειάρχες, δημάρχους, 
πολιτευτές (και υποψηφίους) της Δ. Μακεδονίας:

Οι άλλοι δήμαρχοι του νομού Κοζάνης, αλλά και όλης της Δυτικής Μακεδονίας, καθώς και οι πολιτευτές, έχουν ενημερωθεί, όπως θα έπρεπε, για το ζήτημα της ντε φάκτο υποβάθμισης του ΕΚΑΒ Δ. Μακεδονίας, που φαίνεται να μεθοδεύουν, για τους δικούς τους αδιευκρίνιστους λόγους ο δήμαρχος Κοζάνης και ο περιφερειάρχης; Το ΕΚΑΒ Δ. Μακεδονίας (Π.Δ. 376 και 348) δεν αφορά μόνο την Κοζάνη, αλλά, ίσως περισσότερο, τις πιο απομακρυσμένες περιοχές και από άποψη υγειονομικής κάλυψης, αλλά και απ’ τη σκοπιά των θέσεων απασχόλησης.

Λόγος & Αντίλογος

Προς τη διευθυνση της 
εφημερίδος «ΟΔΟΣ» Καστοριά

Ελλάδα και Νορβηγία

Κύριε Διευθυντά,

Διαβάζoντας τον έγκριτο καθημερινό τύπο, πληροφορήθηκα για την τεράστια οικονομική διαφορά Ελλάδος και Νορβηγίας. Οι Ελληνες πένητες και κατηφείς και οι Νορβηγοί πλούσιοι και ευτυχέστατοι. Αμφότεροι όμως έχουν έναν πλουτοπαραγωγικό παράγοντα (αέριο-πετρέλαιο) και μάλιστα σε ίσες, ίσως, ποσότητες. Τι συμβαίνει; όλοι το ξέρουμε και κανείς δεν μιλάει ή και αυτοί πού ομιλούν λένε αστεία!

22.6.14

Λόγος & Αντίλογος





Προς την Εφημερίδα
“ΟΔΟΣ” στην Καστοριά

Κύριε Διευθυντή,

Στην εφημερίδα “ΟΔΟΣ” 727 / 13.2. 2014 φιλοξενείτε κριτικό κείμενο του κου Λάζαρου Νικηφορίδη που αναφέρεται σε δημοσίευμα, στην εφημερίδα σας, του αποβιώσαντος Περδίκκα Παπακώστα.
Παρακαλώ δεχθείτε στην εφημερίδα σας ένα πολύ μικρό σχόλιό μου, σαν δέουσα απάντηση στο κείμενο του κου Λ. Νικηφορίδη.

21.6.14

ΧΡΥΣΟΥΛΑΣ ΠΑΤΡΩΝΟΥ ΠΑΠΑΤΕΡΠΟΥ: Υπόγειος κόσμος


ΟΔΟΣ 20.3.2014 | 732

Όλος ο κόσμος μέσα από το παράθυρο του υπόγειου διαμερίσματος, όπου μεγάλωνα, περνούσε. Φυσικά, ο κόσμος που είτε πηγαινοερχόταν στις δουλειές του, ή τύχαινε να τον φέρει ο δρόμος προς τα εκεί.
Εγώ, πάντως, απ’ αυτόν τον κόσμο δημιούργησα τις πρώτες μου “εντυπώσεις” για τους ανθρώπους και τη συμπεριφορά τους. Και για να ακριβολογώ, για τον τρόπο που βάδιζαν ή σταματούσαν, που έτρεχαν ή προχωρούσαν κούτσα-κούτσα. Ανάλογα με την ηλικία τους και την εποχή του χρόνου.
Εκεί, δίπλα σ’ αυτό το παράθυρο με έβαζε η γιαγιά μου, στην αρχή ξαπλωμένο στο καροτσάκι, αργότερα, όταν μπορούσα να στηρίξω το κορμάκι μου, στο καρεκλάκι, και όταν άρχισα να στέκομαι όρθιος, στο πάρκο με το διχτυωτό πλέγμα.

20.6.14

ΑΝΔΡΕΑ ΚΥΠΑΡΙΣΣΗ: Θυμούμαι, νοσταλγώ και αναρωτιέμαι


ΟΔΟΣ 13 & 20 Φεβρουαρίου 2014 | 727 & 728

Γιατί στα δικά μου βαφτίσια δεν ήταν τα media;


Δεν αναφέρομαι σε συγκεκριμένες ιστορίες και πρόσωπα, απλά έτσι, σαν παραμύθι, αναθυμήθηκα μαζί με φίλους το χτες. Καθώς ξεμακραίνουμε ηλικιακά κι αγναντεύουμε τις μοντέρνες εποχές που ξεδιπλώνονται μπροστά μας, περισυλλέξαμε νοερά, τα περιστατικά που βιώσαμε και τις φυσιογνωμίες που αγαπήσαμε. Εικόνες που ως απολιθώματα έχουν συναρμόσει στο νου μας τις νεανικές μας ιστορίες. Εικόνες βγαλμένες από μια άλλη εποχή, άλλους καιρούς, που η αθωότητα περίσσευε. Τότε που ηχολογούσαν οι φωνές και τα γέλια μας, καθώς τρέχαμε και παίζαμε ανέμελα στη γειτονιές, στις αυλές των σχολείων, στον Άγιο Μηνά, στους Αγίους Αναργύρους και στο “Τσαρδάκι”. Τότε που μας άφηναν να παίζουμε έξω, καθώς κινούμασταν σε μια υπεύθυνη από μεριά μας ελευθερία αλλά και συνάμα ελεγχόμενη από τους γονείς, διότι όταν ερχόταν η ώρα, με μια φωνή απ’το μπαλκόνι μαζευόμασταν σπίτι.

Ανδροπαρέες περιφερόμασταν στα σοκάκια τα βράδια τα καλοκαιρινά, για να κάνουμε πλάκα με το «τσουκαλίκι» ή για να κλέψουμε ρίκια και ρόδα από αυλές. Ναι, γιατί τότε υπήρχαν αυλές αλλά κι ευωδιαστοί κήποι που όταν περνούσες απ’έξω μοσχοβολούσαν οι τριανταφυλλιές, το γιασεμί και οι πασχαλιές. Τριγυρνούσαμε και χωνεύαμε μέσα μας κάθε μέρος της γειτονιάς, κάθε πέτρα. Τότε που μυστακοφόροι έφηβοι σεργιανούσαν στην καθιερωμένη βόλτα, αναζητώντας τον έρωτα στα μάτια των νεαρών θυγατέρων.

19.6.14

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΣΤΗΝ ΟΔΟ


ΟΔΟΣ 19.6.2014 | 745

Το μοναδικό  όπλο της Καστοριάς

στην διεκδίκηση της Αρχιτεκτονικής Σχολής


Η διάθεση του σχολικού κτηρίου της Κουμπελίδικης, για το 1ο δημοτικό σχολείο στο οποίο φοιτούν ελάχιστες δεκάδες μαθητών, για ένα-δύο ή όσα χρειαστούν σχολικά έτη, αποτελεί την τελευταία πράξη, στην ιστορία της Αρχιτεκτονικής Σχολής.Όχι μόνο θα προκληθούν φθορές και καταστροφές που θα απαιτούν σύντομα ανακαινίσεις και επισκευές, αλλά θα εξουδετερώσει το μοναδικό όπλο της Καστοριάς, στην διεκδίκηση της Σχολής.Την ίδια ώρα, ακόμη και να ήταν αναπόφευκτη η μεταφορά των μαθητών, αυτή θα μπορούσε να γίνει στο άρτιο σχολικό κτήριο της κάποτε Πρόνοιας (το κτήριο δίπλα στο 2ο Δημοτικό Σχολείο, πρώην Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης). Κι’ όμως ο Δήμος Καστοριάς υποκύπτοντας σε πιέσεις, επιπόλαιες και κοντόφθαλμες προσεγγίσεις, επέλεξε την χειρότερη λύση για το μέλλον του τόπου.

Διαβάστε επίσης:

ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ ΤΣΕΜΑΝΗ:
Γυρίζουμε σελίδα

ΓΕΩΡΓΙΟΥ Α. ΔΑΟΥΤΟΠΟΥΛΟΥ:
Λιγότερα συνθήματα και πιο πολύ δουλειά…

ΒΑΣΙΛΗ ΧΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟΥ:
-Αν δεν... πραγματοποιούνταν το κίνημα του 1935
-Αν δεν… καταργούνταν τα πολιτικά κόμματα με την επιβολή, από τον Γεώργιο, της δικτατορίας του Μεταξά

ΧΡΥΣΟΥΛΑΣ ΠΑΤΡΩΝΟΥ ΠΑΠΑΤΕΡΠΟΥ:
Νώντας

Αρχιτεκτονική Σχολή: Θ. Καρυπίδης

Μετά το μνημόνιο, τι;

Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Καστοριάς

ΟΔΟΣ
το βήμα της Καστοριάς
Πέμπτη 19.6.2014 | 745

18.6.14

Λόγος & Αντίλογος

Ορμώμενος από σχετικά προ καιρού συζήτηση με φίλους για κοσμοθεωρίες και ειδικότερα για τον Μαρξισμό, διάβασα πρόσφατα στην ΟΔΟ ένα πολύ ενδιαφέρον πόνημα – έτσι το χαρακτηρίζει ο ίδιος – το οποίο μελέτησα μετά προσοχής. Μια σοβαρή επιστημονική εργασία του διακεκριμένου καθηγητού του Πολυτεχνείου συμπατριώτη μας κ. Αναστασίου Κοβάτση, που ανταποκρίνεται στην καλοκαιρινή μας συζήτηση. Το επιγράφει ο ίδιος : Κάρολος Μαρξ, ο ελληνολάτρης.

17.6.14

ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ ΚΟΒΑΤΣΗ: Κάρολος Μαρξ ο ελληνολάτρης



Σκοπός του πονήματος αυτού είναι από τη μια μεριά να αποδείξει την αρχαιοελληνική παιδεία του Μαρξ, κι από την άλλη να αποδείξει ότι αυτοί που πρόβαλλαν το έργο του μεγάλου αυτού κοινωνικού και οικονομικού αναλυτή παρασιώπησαν, αγνόησαν και απαξίωσαν την ελληνική παιδεία του, όχι μόνο από άγνοια ή αμέλεια, αλλά πιθανότατα εξαιτίας κομματικής οδηγίας ή, και το πιθανότερο, αποστροφής τους προς την αρχαία ελληνική γραμματεία. Πέρα αυτών, με το άρθρο μου αυτό, όπως και ανάλογο προηγούμενο μου (*), θα προσπαθήσω να καταδείξω το μέγεθος της παραπληροφόρησης σε ιστορικά γεγονότα, τα οποία αφορούν τον Μαρξ, καθώς και την επίμονη προσπάθεια αγνόησης της ελληνικής παιδείας του.

Ξεκαθαρίζει σιγά-σιγά το τοπίο των υποψηφίων για τον δήμο Καστοριάς

Μετά τις αποχωρήσεις για την διεκδίκηση του δήμου Καστοριάς των κ.κ. Λάζαρου Εγγλέζου και Ιωάννη Τσακιρίδη, αποχωρεί και ο κ. Ευάγγελος Ζέρβας από την διεκδίκηση ως υποψηφίου δημάρχου.

Το τοπικό συμβούλιο Αμπελοκήπων διαμαρτύρεται

για τα προβλήματα από τη λειτουργία των εγκαταστάσεων του βιολογικού καθαρισμού λυμάτων

Η τοπική κοινότητα Αμπελοκήπων με επιστολή προς την δ/νση Δημόσιας Υγείας & Κοινωνικής Μέριμνας της Περιφερειακής Ενότητας Καστοριάς διαμαρτύρεται για τα προβλήματα από τη λειτουργία των εγκαταστάσεων του βιολογικού καθαρισμού λυμάτων του δήμου Καστοριάς. Την επιστολή κοινοποιούν επίσης στον εισαγγελέα Καστοριάς, στους δημάρχους Καστοριάς και Άργους Ορεστικού, στην Αστυνομική Διεύθυνση Καστοριάς και στους δύο βουλευτές της Ν.Δ. και ΣυΡιζΑ. Στην επιστολή που υπογράφεται από τον πρόεδρο του τοπικού συμβουλίου Αμπελοκήπων κ. Αναστάσιο Ντίνα και τους συμβούλους κ.κ. Κωνσταντίνο Ευαγγέλου και Ελευθερία Κούτση, αναφέρονται τα εξής:

16.6.14

ΣΟΝΙΑΣ ΕΥΘΥΜΙΑΔΟΥ-ΠΑΠΑΣΤΑΥΡΟΥ: Μια συνηθισμένη γυναίκα και το ήσυχο "όχι" της…



8 Μαρτίου, Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας


ΥΠΑΡΧΟΥΝ κάτι γυναίκες που ποτέ δε θα τις έλεγαν γυναικάρες. Γιατί ποτέ δε θα γύριζε κανείς να τις ξανακοιτάξει. Όχι μόνο γιατί «δεν τόχουν», μα και γιατί δεν το επιδιώκουν· δεν τις ενδιαφέρει. Κι ας πιστεύουν οι περισσότεροι πως δεν υπάρχει γυναίκα στον κόσμο που δεν την ενδιαφέρει να αρέσει. Εξωτερικά εννοώ.

ΥΠΑΡΧΟΥΝ κάτι γυναίκες που δεν μεγαλοπιάνονται. Που δεν τις ενδιαφέρει να επιδειχθούν. Είναι αυτές που ξέρουν από έμφυτη σοφία πως, ό,τι κι αν κάνουν, τα νιάτα κι η ομορφιά έχουν ημερομηνία λήξεως. Σύντομη μάλιστα. Και, ενστικτωδώς, υπακούνε στα λόγια της Λίνας Νικολακοπούλου, που είπε πως γι’ αυτό πρέπει καθεμιά μας να φροντίσει εγκαίρως να μάθει να κάνει κάτι πολύ καλά, ας πούμε μαρμελάδα βερίκοκο, όπως είπε χαρακτηριστικά, για να νικάει τον χρόνο τον ανίκητο μ’ αυτόν τον τρόπο…

Στοιχεία

Στην τελευταία 3ετία της δημοτικής αρχής Καστοριάς πραγματοποιήθηκαν 76 συνεδριάσεις του Δ.Σ Καστοριάς. Ελήφθησαν 1.458 αποφάσεις. Από αυτές οι 986 ομόφωνα ποσοστό 74,4% και οι 339 κατά πλειοψηφία. 

Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 27 Μαρτίου 2014, αρ. φύλλου 733

15.6.14

Λόγος & Αντίλογος

Κύριον Παναγιώτη Μπαϊρακτάρη
Εφημερίδα Οδός, Καστοριά.

Αγαπητέ κύριε Μπαϊρακτάρη

Όπως γνωρίζετε στις 6 Μαρτίου, 2014, αντιπροσωπεία της Europa Nostra έδωσε συνέντευξη τύπου στην Αθήνα, στα γραφεία της Ελληνικής Εταιρείας Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, στην οποία ανακοίνωσε τα ονόματα των υποψηφίων μνημείων- χωρών στην Ευρώπη που συμπεριλαμβάνουν και την Καστοριά. Την 5η Μαΐου 2014, στη Βιέννη, θα ανακοινωθούν τα τελικά αποτελέσματα της επιλογής των 7 επικρατέστερων υποψηφιοτήτων. Ελπίζω και εύχομαι ο φάκελος Καστοριάς να επιλεγεί τελικά μεταξύ των πρώτων.

Ελληνική Εταιρεία



Η Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος & Πολιτισμού-σωματείο μη κερδοσκοπικό, με παράρτημα στη Θεσσαλονίκη και επιτροπές σε πολλές περιοχές της χώρας-αγωνίζεται από το 1972 για την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς , την προστασία των οικοσυστημάτων και της οικολογικής ισορροπίας του τόπου, την προώθηση της αειφόρου χρήσης των φυσικών και ενεργειακών πόρων της χώρας.

14.6.14

Λόγος & Αντίλογος



Σφραγίστηκε την Παρασκευή, 21-03-2014, το κέντρο επανένταξης και ψυχολογικής υποστήριξης, υπό την επωνυµία «Κιβωτός 12+», που λειτουργούσε στην πόλη της Καστοριάς, για χρήστες εξαρτησιογόνων ουσιών, σε εκτέλεση της υπ΄ριθµ. πρωτ. 20883/121/28-02-2014 απόφασης του Περιφερειάρχη Δυτικής Μακεδονίας, δυνάµει της οποίας διατάσσετο η διακοπή των λειτουργιών του, «ενταφιάζοντας» και όλες τις ελπίδες για «σωτηρία» των ανθρώπων που βοηθούσε και υποστήριζε, καθώς και των οικογενειών τους.

13.6.14

Λόγος & Αντίλογος




Αγαπητή εφημερίδα,

Σου γράφω για να εκφράσω την ανακούφιση μου για δύο πολύ πρόσφατα γεγονότα που αφορούν τον ηλεκτρονικό ιστότοπο της ΟΔΟΥ, άμεσα ή έμμεσα.

Το πρώτο σε συνέχεια του πολέμου που (σου) κήρυξαν πέρσι όσοι (όχι όλοι φυσικά) σχολιάζοντας κριτικά πρωτοσέλιδό σου  για μια μουσική εκπομπή τηλεοπτικού σταθμού της Κοζάνης, δεν συνηγορούσαν απλώς στην τουρκοφωνία ισχνού (αριθμητικά) τμήματος Ελλήνων (αν και δεν τέθηκε τέτοιο θέμα από την εφημερίδα σου), αλλά σταδιακά μεταβλήθηκαν σε κήρυκες της σημερινής γειτονικής χώρας.

Έλαμπε ακόμη τότε, δίπλα στην ημισέληνο το άστρο του πρωθυπουργού της, Ταγίπ Ερντογάν - το πολιτικό τέλος του οποίου δεν μοιάζει να είναι πια μακριά και μάλιστα με πάταγο, καθώς και το υποτιθέμενο θαύμα της τουρκικής οικονομίας. Ώστε έφθασε η Τζεμηλέ, που έγραφε ανώνυμα τάχα στο blog της ΟΔΟΥ, να εννοεί ότι σχεδόν τα πάντα ελληνικά είναι τούρκικα, και να συντάσσεται σε μια απροσδιόριστη ιδέα επαναφοράς στην Οθωμανική Αυτοκρατορία.

12.6.14

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΣΤΗΝ ΟΔΟ


ΟΔΟΣ 12.6.2014 | 744

Φέουδα


Ο μόνος κίνδυνος και πρόκληση που μπορεί να αντιμετωπίζει ο κόσμος της Γούνας είναι οι αμετροέπειες μιας οικολογικά υπερευαίσθητης συνιστώσας του ίδιου του ΣυΡιζΑ, όπως αυτή εκφράζεται και εκπροσωπείται από τον αρμόδιο συντονιστή της. Ο οποίος έγινε στόχος επιθέσεων στην Καστοριά. Και λύθηκαν έτσι τα προβλήματα του… κόσμου, αφού οι «ολιγάρχες» της Γούνας (στους οποίους βεβαίως δεν ανήκουν όλοι οι γουνέμποροι) είχαν απρόσμενη (αριστερή) υπεράσπιση.

Διαβάστε επίσης:

Κίνηση για την κατάργηση του εμπορίου της γούνας

ΑΝΑΣΤΑΣΗ Κ. ΠΗΧΙΩΝ:
Εκτροφεία γουνοφόρων ζώων κ.λ.π.

Getty Villa:
Ο προφήτης με τον γούνινο μανδύα: 
Ηλίας και η «Πολιτεία των Καστόρων»

Το θρίλερ με τα μινκ

ΛΟΓΟΣ & ΑΝΤΙΛΟΓΟΣ

-Πολίτης:
«Europa Nostra»

-Αναστάσιος Κοβάτσης:
Θάνατος του Μεγάλου Αλεξάνδρου

ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΔΑΟΥΤΟΠΟΥΛΟΥ:
Κατάρα με δίνεις...

Λογοτεχνικό αφιέρωμα στην ιερή μορφή του πατέρα

Απληστία χωρίς σύνορα

Δημοτικοί σύμβουλοι Καστοριάς & Άργους Ορεστικού

...και άλλα.

ΟΔΟΣ
το βήμα της Καστοριάς
Πέμπτη 12.6.2014 | 744


11.6.14

Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου 2014




Πέμπτη 12/6
23:00 Βραζιλία-Κροατία

Ομιλία του Stephen Fry για τα μάρμαρα της Ακροπόλεως


Επιμέλεια – μετάφραση:
Δημοσθένης & Ελένη Παπανικολάου

Σε ομιλία του για τον οργανισμό Intelligence, που διοργανώνει συζητήσεις για πολλά σημαντικά ζητήματα, ο γνωστός βρετανός ηθοποιός, συγγραφέας, δημοσιογράφος και κωμικός μεταξύ άλλων Stephen Fry επιχειρηματολογεί πάνω στην άποψη πως τα μάρμαρα του Παρθενώνα πρέπει να επιστραφούν στην Αθήνα.

Αξιότιμοι Κυρίες και Κύριοι

Λόγος & Αντίλογος

Δεν πάει πολύς καιρός που  ο υπουργός διοικητικής Μεταρρύθμισης αποφάνθηκε πως ο μέχρι τώρα τρόπος αξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων από τους διευθυντές και τους προϊστάμενους τους, ήταν μεροληπτικός υπέρ των εργαζομένων και δεν ανταποκρινόταν στις πραγματικές επιδόσεις τους. Για να επιβεβαιώσει μάλιστα αυτό τον ισχυρισμό έβγαινε από τηλεοπτικό σε τηλεοπτικό σταθμό και σθεναρά, για να υποστηρίξει τα επιχειρήματα του, διατυμπάνιζε ότι δεν μπορεί όλοι οι εργαζόμενοι να βαθμολογούνται με εννιά και δέκα! Δεν μπορεί όλοι να βαθμολογούνται με εννιά και δέκα! Με πόσο όμως πρέπει να βαθμολογούνται;

10.6.14

ΟΛΓΑΣ ΝΤΕΛΛΑ: Κείμενα που επιστρέφουν




Μπλέκεται κανείς με ποιήματα μιας άλλης εποχής. Τα ότε που αποτελούσαν απλώς ανάγνωσμα των "Κειμένων Νεοελληνικής Λογοτεχνίας" της Α' Γυμνασίου. Που τα διάλεγες, μες απ' τα υπόλοιπα, για να τα "διεκπεραιώσεις" μες στο δίωρο της Λογοτεχνίας στο σχολείο. Τώρα δεν είν' μονάχα αυτό.

Είναι που ζωντανεύουν τα παιδιά των ποιημάτων και βγαίνουν μες απ' τους στίχους, τα κενά, τα περιθώρια, μες απ' τις αράδες. Είναι που συνιστούν πια την πραγματικότητά μας. Που δεν ερμηνεύεται με ερμηνευτικά σχόλια παρά μονάχα με το ασήκωτο βάρος της ευθύνης απέναντι σε αυτό που καλούμε "ζωή" στο σήμερα ή και "πατρίδα". Και όχι φατρία. Και όχι αλώνι εμφύλιου διασυρμού άλλο πια. Και όχι πεδίο κομπογιαννίτικης πολιτικής στάσης και όχι εγκληματικής ανευθυνότητας που χρήζει δίκης για εσχάτη προδοσία. Όπως ακριβώς στο παρελθόν. Μπιρμπίληδες και οι ούτω καθεξής που μας φλόμωσαν χρόνια ολάκερα με την αλαζονική τους παντιέρα, που είχαν εγκατασταθεί τούτοι και οι όμοιοί τους στα "παράθυρα" με το ναρκισσισμό της αποκλειστικότητας του προοδευτισμού, που αφάρπαξαν τότε και όλοι μαζί ξεπουλάν τώρα ό,τι έχει απομείνει, χρήζουν δίκης για εσχάτη προδοσία. Όχι λιγότερο. Για εσχάτη προδοσία.

Σε δύο ημέρες


9.6.14

ΣΟΝΙΑΣ ΕΥΘΥΜΙΑΔΟΥ-ΠΑΠΑΣΤΑΥΡΟΥ: 21 Φεβρουαρίου: Παγκόσμια ημέρα μητρικής γλώσσας




“Πατρίδα είναι η γλώσσα που σκεφτόμαστε…”

…έλεγε μια φράση που ποτέ μου δεν ξέχασα. Και τη θυμήθηκα τις προάλλες, όταν, μιλώντας για το Μοναστήρι της καρδιάς μας, σκάλωσα στο απόσπασμα του πολύ αγαπημένου μου Γ. Μόδη όπου, περιγράφοντας μια φαινομενικά μη ελληνική οικογένεια της ηρωικής πόλης που σήμερα δεν ανήκει στην Ελλάδα, πως έκλαψαν και μοιρολόγησαν την αγαπημένη τους νεκρή στα ελληνικά έλεγα και να διακόψω θέλησα για να συμπληρώσω πως τον άνθρωπό σου τον κλαις στη γλώσσα της καρδιάς σου κι όχι σε άλλη, αλλά δεν το είπα· δε σχολίασα, απλώς γιατί το θεώρησα περιττό. Άλλωστε και ποιος δεν το ξέρει πως, ναι, καλύτερα εκφράζουμε και τον μεγάλο μας πόνο και τη χαρά και τον θυμό και την οργή μας και κάθε δυνατό μας συναίσθημα στη γλώσσα της καρδιάς μας…

Λόγος & Αντίλογος

Το ξαναγράψαμε... δεν το γράψαμε για κωφάλαλους... τότε θα ήμασταν επιεικείς και θα ήταν το λάθος δικό μας. Το διαμηνύσαμε στους έχοντας ώτα και σε μεγάλο μέγεθος. Το ξανατονίζουμε και σήμερα, γιατί το πρόβλημα γίνεται εντονότερο και πολύ επικίνδυνο. Με το θέμα των τελευταίων σεισμών νομίζω πως θέλει την σκέψη του. Θα βρεθείτε οι υπεύθυνοι με τις ευθύνες του ηθικού αυτουργού... Γιατί αυτή η αδιαφορία θα σας υποχρεώσει να κάνετε τον κακομοίρη, και με κάθε τρόπο τον ανεύθυνο, όπως έγινε κατά το παρελθόν με το πόσιμο νερό που λερώθηκε μη το ξεχνάτε, και ζητήσατε ν’ απαλλαγείτε από την όποια ευθύνη γονυπετείς.

8.6.14

Τα επίσημα πρακτικά (ΙΙ)

της συνεδρίασης του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων με θέμα: «Χαρακτηρισμός ή μη ως μνημείου του κτηρίου στρατωνισμού-διοίκησης στο πρ. στρατόπεδο “Μαθιουδάκη” Καστοριάς»






ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΝΕΩΤΕΡΩΝ ΜΝΗΜΕΙΩΝ

Πρακτικό 7/21.3.13
[β' μέρος]

Α. Σιγανίδου: Να θυμηθούμε τις φωτογραφίες, τις οποίες είχαμε δείξει την προηγούμενη φορά ας τις δούμε γρήγορα και τώρα. Το στρατόπεδο βρίσκεται εδώ, η είσοδος είναι εδώ, εδώ είναι το κτήριο εδώ είναι το δομημένο περιβάλλον αυτό είναι το κτήριο διοίκησης εδώ είναι το δικό μας κτήριο από εδώ είναι η πύλη.

Ε. Γατοπούλου: Είναι οι φωτογραφίες των ομόρων, καθ’ ην στιγμήν ο φωτογράφος στέκεται επί του λόφου επί του κτηρίου δηλαδή, για το οποίο συζητάμε και βλέπει απέναντι.

Α. Σιγανίδου: Εδώ είναι το κτήριο, εδώ είναι η πύλη, εδώ είναι το γειτονικό κτήριο διοίκησης, από εδώ είναι ο λόφος κι εδώ πάνω είναι το αναρρωτήριο, έτσι φαίνεται από την πύλη το κτήριο που συζητούμε, εδώ είναι το άλλο κτήριο διοίκησης, εδώ είναι ο βασικός άξονας, η Γράμμου, που μπαίνει κανείς στην πόλη, έτσι φαίνεται το κτήριο μπαίνοντας στην πόλη.

Ε. Γατοπούλου: Μου επιτρέπετε να το αναπτύξω ως -κατά κάποιο τρόπο- συντονίστρια της επιτροπής;

7.6.14

Τα επίσημα πρακτικά (I)

της συνεδρίασης του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων με θέμα: «Χαρακτηρισμός ή μη ως μνημείου του κτηρίου στρατωνισμού-διοίκησης στο πρ. στρατόπεδο “Μαθιουδάκη” Καστοριάς»






ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΝΕΩΤΕΡΩΝ ΜΝΗΜΕΙΩΝ

Πρακτικό 7/21.3.13
[α' μέρος]

Αθήνα, Πέμπτη 21 Μαρτίου 2013 στο αμφιθέατρο του κτηρίου στην οδό Μπουμπουλίνας 20-22, συνεδρίασε το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων όπως αυτό συστάθηκε με το Ν.3028/02.

Στη συνεδρίαση παρευρέθησαν οι κκ: Λ. Μενδώνη γ.γ. πολιτισμού ΥΠΑΙΘΠΑ και πρόεδρος ΚΣΝΜ (θέματα 5-7), Ν. Μαυρικάς αντιπρόεδρος νομ.συμβουλίου του κράτους στο ΥΠΑΙΘΠΑ/ΓΓΠ και προεδρεύων του ΚΣΝΜ, Ε. Γατοπούλου, προϊ/νη γ.δ/νσης αναστήλωσης μουσείων και τεχνικών έργων ΥΠΑΙΘΠΑ/ΓΓΠ, Μ. Βλαζάκη-Ανδρεαδάκη προϊ/νη γ.δ/νσης αρχαιοτήτων και πολιτιστικής κληρονομιάς ΥΠΑΙΘΠΑ/ΓΓΠ, Μ.Ταπανλή-Δάνια προϊ/νη της ΥΝ ΜΤΕ Β.Αιγαίου ΥΠΑΙΘΠΑ/ ΓΓΠ, Ν. Ζίας ομ.καθ. ιστορίας τέχνης στο Εθν. Καποδιστριακό Παν. Αθηνών, Ε. Βιντζηλαίου πολ. μηχανικός, καθ. στο ΕΜΠ, Ο. Μεντζαφού-Πολύζου ιστορικός τέχνης, επ. δ/ντρια της δ/νσης συλλογών και μουσειολογικού προγραμματισμού εθν.πινακοθήκης μουσείου Αλ. Σούτσου και τεχν. σύμβουλος ΕΠΜΑΣ, Μ.Φουντουκού αρχιτέκτων, ε.δ/ντρια ΥΠΠΟ, Γ.Τζιρτζιλάκης αρχιτέκτων, επικ.καθ.Πανεπ. Θεσσαλίας, Ν. Νικολαΐδης αρχιτέκτων-μηχανικός, εκπρ. ΤΕΕ, Μ. Λαμπρινού προϊ/νη ΥΝΜΤΕ Ιον.Νήσων ΥΠΑΙΘΠΑ/ ΓΓΠ. Στη συνεδρίαση αυτή δεν προσήλθαν τα μέλη, αν και προσκλήθηκαν με το νόμιμο τρόπο: Λ. Παλιούρας και ο αναπ/της του Γ. Καρυδάκης, Γ. Γκανασούλης και η αναπ/ρια του Α. Ρέλλια, Ι. Δημακόπουλος, Α. Καραδέλογλου, Π. Τουρνικιώτης και ο αν/της του Ε. Μαρμαράς. Εισηγήτριες στο ΚΣΝΜ ήταν οι: Α. Σιγανίδου προϊ/νη ΔΙΝΣΑΚ του ΥΠΑΙΘΠΑ/ΓΓΠ, Β. Δραγώνα αν. προϊ/νη ΔΑΝΣΜ του  ΥΠΑΙΘΠΑ/Γ ΓΠ. Γραμ/εας στο ΚΣΝΜ ήταν η Αικ. Γλυνού υπ/λος στο ΥΠΑΙΘΠΑ/ΓΓΠ.

ΘΕΜΑ 7:
Χαρακτηρισμός ή μη ως μνημείου του κτηρίου στρατωνισμού-διοίκησης στο πρ. στρατόπεδο «Μαθιουδάκη» του δήμου Καστοριάς, ΠΕ Καστοριάς, ιδιοκτησίας ελληνικού δημοσίου. Εισηγήτρια: Α.Σιγανίδου.


6.6.14

ΟΔΟΣ: Europa Nostra: Χρήσιμα συμπεράσματα


ΟΔΟΣ 13.3.2014 | 731

Η επιλογή της Καστοριάς και πιο ειδικά των παραδοσιακών πυρήνων της πόλης (περιοχής Ντολτσού και Απόζαρι) από την Europa Nostra στην α’ φάση μεταξύ των ένδεκα μνημείων της Ευρώπης που απειλούνται, βρίσκονται σε κίνδυνο και για τον λόγο αυτό εντάσσονται στο πρόγραμμά της, είναι πλέον πραγματικότητα. Οι πληροφορίες της ΟΔΟΥ για την θετική πορεία του φακέλου που σχηματίσθηκε για λογαριασμό της πόλης, μετά από την πρόταση που εισηγήθηκε στους φορείς της πόλης ο κ. Βασίλειος Τσεμάνης (Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού) το π. Φθινόπωρο, επιβεβαιώθηκαν πλήρως.

Η καλή αυτή εξέλιξη, δεν δικαιώνει μόνο την ελπίδα και τον ρομαντισμό όσων είχαν την αρχική ιδέα και προσπάθησαν να την υποστηρίξουν, να σχηματίσουν την ομάδα εργασίας που συμπλήρωσε τον φάκελο της πρότασης και τελικά τον υπέβαλε. Αλλά πλήρως αποδεικνύει ότι κάθε επιτυχία μπορεί να αποτελεί ρεαλιστικό στόχο, και κανένα όνειρο, δεν είναι ουτοπικό, αρκεί να γίνει με κατάλληλη και επαρκώς τεκμηριωμένη προετοιμασία. Και βεβαίως πιστέψει κανείς στις ιδέες. Συνεπώς, εφ’ όσον εκδηλωθεί η σχετική βούληση.

Στην προκείμενη διαδικασία, σε δεύτερο στάδιο, αναμένεται η πρόταση – υποψηφιότητα της Καστοριάς, να επιλεγεί μεταξύ των επτά μνημείων του ευρωπαϊκού πολιτισμού τα οποία θα τεθούν υπό την μέριμνα και στο πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων. Η οποία όπως ήδη αναφέρθηκε κατ’ επανάληψη στα σχετικά αφιερώματα της εφημερίδας που προηγήθηκαν, εκτός από την πολύ πρακτική εφαρμογή της υπόθεσης, μέσω της “Europa Nostra” επιχειρεί να σφυρηλατήσει δεσμούς γνωριμίας, ανταλλαγής εμπειριών και κοινής ευρωπαϊκής συνείδησης μεταξύ των λαών της Ευρώπης. 

Άλλωστε ο λατινικός τίτλος του προγράμματος, ο οποίος στην ελληνική γλώσσα, σημαίνει «η δική μας Ευρώπη» είναι εύγλωττος. Έχει μια σαφή ιστορική και πολιτική αναφορά, ως αντίποδας του mare nostrum και παρουσιάζει μια προοπτική αναγωγής της στο μέλλον. Οι λαοί ξεπερνούν τα εθνικά στερεότυπα κάτω από την σκέπη της κοινής ευρωπαϊκής ιδέας. Που γίνεται πατρίδα. 

5.6.14

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΣΤΗΝ ΟΔΟ


ΟΔΟΣ 5.6.2014 | 743

Τα δύο κρατούμενα


"...Τα δύο κρατούμενα αποτελούν εκδηλώσεις του ίδιου ακριβώς φαινομένου, δύο από τις άκρες του ίδιου προβλήματος της Καστοριάς: της πολιτικής αμετροέπειας και της κατάχρησης της αυτοπεποίθησης. Και  με κάποιο τρόπο, η Νέμεσις, έστω και αργά για τους ίδιους του εμπλεκόμενους, και προπαντός για την Καστοριά, αποκατέστησε μια κάποια ισορροπία. Η αίσθηση ότι με μερικές ευτυχώς εξαιρέσεις, ο συνδυασμός και η συλλογική διοίκηση του Δήμου είχε χάσει το μέτρο, και ότι αυτό ήταν μάλλον δυσοίωνο για το μέλλον, ήταν ολοφάνερη".

Διαβάστε επίσης:

ΕΛΕΝΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΥ:
Κατάθεση μερικών σκέψεων

ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ ΤΣΕΜΑΝΗ:
Eκλογές του Mαΐου 2014

ΒΑΣΙΛΗ ΧΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟΥ:
-Αν δεν πραγματοποιούνταν η εκτέλεση των 6
-Αν δεν… έχανε τις εκλογές το 1932 ο Βενιζέλος. Αλλά και δεν λάβαινε χώρα το άκαιρο κίνημα του 1935

ΕΛΕΝΗΣ ΒΑΦΕΙΑΔΟΥ-ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ:
Εκδήλωση για τα μάρμαρα του Παρθενώνα

ΟΔΟΣ:
Ο δημόσιος λόγος της Καστοριάς

Η ζωή του Αθανασίου Χριστόπουλου

Η απόφαση του τριμελούς Εφετείου Κακουργημάτων για την υπόθεση του δομημένου ομολόγου

Οι ρίζες του φασισμού

...κι άλλα

ΟΔΟΣ
το βήμα της Καστοριάς
Πέμπτη 5.6.2014 | 743


4.6.14

ΠΑΝΟΥ Θ. ΠΟΥΓΓΟΥΡΑ: Η θύμηση... της θύμησης


ΟΔΟΣ 6.2.2014 | 726

Η θύμηση έχει την σημασία της όταν την επικαλείσαι και την χρησιμοποιείς. Τότε μόνον η λέξη αυτή κατεβαίνει από τις σελίδες του λεξικού, όταν την έχει στο δύχτι των νευρώνων του ο εγκέφαλος και την ξεψαρώνει από την σκέψη, την διαρθρώνει κομμάτι-κομμάτι και την επιθεωρεί σαν σύνολο, πριν την χρησιμοποιήσει. Δυσκολεύτηκα να βρώ την αφορμή για την καταγραφή της ιστορίας, γι αυτό και η αρχή με την φιλοσοφία της θύμησης σαν πρελούδιο, που δεν ξεκλειδώνει το θέμα.

Στην Λυών, όπου βρέθηκα με υποτροφία γνωρίστηκα με τον συνάδελφο Ρενέ στο νοσοκομείο Ηerriot. Κάποτε δειπνώντας στο σπίτι του, μου πρότεινε να επισκεφθούμε το Περούζ, ένα διατηρητέο ιστορικό χωριό στα βορειοανατολικά περίχωρα της πόλης, δίπλα στο Μαξιμιέ. Από το όνομα, μου εξήγησε, ότι πρόκειται για παλαιά εστία Ιταλών μεταναστών από την Περούτζια.

Στοιχεία

Στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας μειώνονται κατά δέκα συνολικά οι περιφερειακοί σύμβουλοι, καθώς από 51 ορίζονται σε 41. Οι περιφερειακοί σύμβουλοι των Γρεβενών ορίζονται σε 5 (πριν ήταν 7), της Καστοριάς σε 7 (πριν ήταν 9), της Κοζάνης σε 22 (πριν 26) και της Φλώρινας σε 7 (πριν ήταν 9). 

Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 27 Μαρτίου 2014, αρ. φύλλου 733

3.6.14

ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ ΤΣΕΜΑΝΗ: Ουκρανία


ΟΔΟΣ 13 Μαρτίου 2014 | 731

Η ΟΥΚΡΑΝΙΑ είναι δίπλα μας. Η Κριμαία ακόμα πιο δίπλα. Μια δυο ώρες με αεροπλάνο πιο μακρυά από την Αθήνα. Ας αγκαλιάσουμε με τη φαντασία μας και τις ιστορικές μας γνώσεις ολόκληρη τη σημερινή Ουκρανία. Το έχει ανάγκη σήμερα που περνάει δραματικές στιγμές. Είναι και αυτή κομμάτι της Ευρώπης των λαών. Με τις νίκες της και τις ήττες της. Στο κέντρο ενός σταυρού. Ατλαντικός-Ουράλια, Βαλτική-Μαύρη Θάλασσα.

ΕΧΕΤΕ επισκεφθεί ποτέ την Ουκρανία, την Κριμαία, το Κίεβο, την Οδησσό; Πρόσφατα έπεσε στα χέρια μου ένα ενδιαφέρον βιβλίο με τους ανθρώπους της, τα τοπία της, τα ποτάμια της, τους θησαυρούς της. Την απίστευτα εύφορη γη της, που ήταν και είναι ακόμα ο σιτοβολώνας της Ευρώπης. Ένας κόσμος με ανάμεικτο, σλαβικό κατά το πλείστον πληθυσμό, σαράντα – πενήντα εκατομμυρίων. Με σταθερή πηγή αξιών τον Χριστιανισμό των αρχών της δεύτερης χιλιετίας μ.Χ. Και κώδικες σοσιαλιστικής συμπεριφοράς των μέσων του εικοστού αιώνα.

ΕΛΕΝΗΣ ΒΑΦΕΙΑΔΟΥ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ: Έκθεση Λουκά Σαμαρά




Σε δύο αίθουσες του Μητροπολιτικού Μουσείου της Νέας Υόρκης έγιναν στις 25 Φεβρουαρίου τα επίσημα εγκαίνια έκθεσης του Λουκά Σαμαρά, με την παρουσία του καλλιτέχνη, που είχε μάλιστα πολύ καλή διάθεση, όπως μου είπε στο τηλέφωνο ο σκηνοθέτης κύριος Τάσος Ρηγόπουλος, επίσημος καλεσμένος της βραδιάς.

Η έκθεση θα είναι ανοιχτή για το κοινό από την επομένη των εγκαινίων μέχρι και τον Ιούνιο. Η βιντεοσκόπηση των εγκαινίων δεν ήταν δυνατή εξ αιτίας σχετικής απαγόρευσης, η βιντεοσκόπηση όμως της έκθεσης στο χώρο αυτό θα πραγματοποιηθεί σε επόμενο χρόνο από το σκηνοθέτη κύριο Τάσο Ρηγόπουλο και την ομάδα του, που παρακολουθούν και καταγράφουν μόνιμα το έργο του ζωγράφου, για να το συμπεριλάβουν στο δεύτερο μέρος μιας ακόμη προβολής φιλμ αφιερωμένου στη ζωή και το έργο του Λουκά Σαμαρά.

2.6.14

ΟΥΡΑΝΙΑΣ ΜΠΑΓΓΟΥ: Ο Έρωτας- η μοναξιά και η ποίηση της Σοφίας Μπουτσιάδου


ΟΔΟΣ 6.2.2014 | 726

Σε όλο τον κόσμο οι άνθρωποι ερωτεύονται. Λένε μύθους και θρύλους για τον έρωτα. Μαραζώνουν από έρωτα, σκοτώνουν από έρωτα, πεθαίνουν εξ αιτίας του. Και γράφουν ποιήματα για τον έρωτα. Τα ποιήματα νομίζω είναι η πιο εξιδανικευμένη προσέγγιση του. Υπάρχουν άφθονα και αξιόλογα στην ελληνική και ξένη βιβλιογραφία. Άξια λόγου και ανάλυσης είναι, στην προκειμένη περίπτωση, τα ποιήματα της Σοφίας. Αισθαντικά, τρυφερά, άγρια κάποιες φορές- όταν εκφράζουν την τραγικότητα της απώλειας της αγάπης, της ρομαντικής αγάπης.

Οι ανθρωπολόγοι έχουν βρει αποδείξεις της ρομαντικής αγάπης και στις 170 κοινωνίες που διερεύνησαν μέχρι στιγμής. Ο έρωτας και η αγάπη δεν είναι πάντα χαρούμενες εμπειρίες. Σε μια ομάδα φοιτητών που έλαβε μέρος στην έρευνα τέθηκαν εκτός των άλλων δύο ερωτήματα: 1) έχετε απορριφτεί από κάποιον που αγαπήσατε αληθινά; Και 2) έχετε απορρίψει κάποιον που σας αγάπησε αληθινά; Πάνω από το 95% και των ανδρών και των γυναικών απάντησαν ναι και στα δύο. Κανείς, λοιπόν, δε γλυτώνει αλώβητος από τον έρωτα. Πόσοι άνθρωποι άραγε αυτή τη στιγμή χορεύουν από ευτυχία και πόσοι πονούν από την ανεπάρκεια του;

Σε δέκα ημέρες


1.6.14

ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΛΥΚΟΓΙΑΝΝΗ: Κρατικός παρεμβατισμός και ελληνική οικονομία


ΟΔΟΣ 13.3.2014 | 731

ΠΕΡΙ ΤΑ ΤΕΛΗ του 19ου αιώνα οι θεσμικές συνθήκες που επικρατούσαν στην ελληνική αγορά, στηρίζονταν στην αρχή της ελευθερίας των διεθνών συναλλαγών. Το εξωτερικό εμπόριο ασκείτο χωρίς περιορισμούς, ενώ η αγορά και η πώληση χρυσού, αργύρου και άλλων πολύτιμων μετάλλων, καθώς και ξένων νομισμάτων, χαρτονομισμάτων και τραπεζογραμματίων, ήταν επίσης απολύτως ελεύθερη, όπως η διακίνηση κεφαλαίων από και προς την Ελλάδα (1).  Το νεογέννητο έθνος-κράτος εισήλθε στον 20ο αιώνα με μια παράδοση laissez faire που ποτέ δεν αμφισβητήθηκε σοβαρά από το πολιτικό του κατεστημένο. Μολονότι το παράδειγμα της Ευρώπης, το δεύτερο μισό του 19ου αιώνα, συχνά ωθούσε τις κυβερνήσεις προς τον προστατευτισμό και τον κρατικό παρεμβατισμό, στην Ελλάδα ο οικονομικός φιλελευθερισμός συνέχισε να αντιπροσωπεύει την κυρίαρχη ιδεολογία. Έτσι, η δασμολογική πολιτική που επέβαλε ο Καποδίστριας το 1830 και εφαρμόσθηκε σχεδόν καθ’ όλη τη διάρκεια της βασιλείας του Όθωνα, «υπάκουε» σε ταμιευτικά κυρίως κίνητρα, δηλαδή την ενίσχυση των εσόδων του κράτους. Το νέο τελωνειακό δασμολόγιο που εισήγαγε ο Χαρίλαος Τρικούπης το 1884, «δεν διέρρηξε το κυρίαρχο πλαίσιο». Έκτοτε, όσες μεταβολές έγιναν, παρά την όποια μεταστροφή υπέρ των ιδεών του προστατευτισμού, ιδίως με το νέο δασμολόγιο του 1923 (που όμως τελικά επιβλήθηκε το 1926), χαρακτηρίζονταν από παρόμοια ταμιευτική λογική (2).  Το laissez faire εγκαταλείφθηκε ως το επικρατούν δόγμα από το Μεταξικό καθεστώς τον Αύγουστο του 1936. Η κήρυξη της δικτατορίας συνδέθηκε τότε με το νέο αυξημένο ρόλο του κράτους στην οικονομία και τη μεγαλύτερη έμφαση που δόθηκε στη βιομηχανία στο πλαίσιο της επιδίωξης της οικονομικής αυτάρκειας. Με την ενίσχυση του κρατικού ελέγχου στην αγορά εργασίας τα «κλειστά» επαγγέλματα επεκτάθηκαν περαιτέρω, ενώ οι συλλογικές συμβάσεις εργασίας συστηματοποιήθηκαν. Τα γενικότερα επιτεύγματα του καθεστώτος, ωστόσο, δεν ήταν ανάλογα της ρητορικής των υμνητών του. Αν και οι διεθνείς εξελίξεις τερμάτισαν πρόωρα τις πρωτοβουλίες του Μεταξά, το καθεστώς παρουσίαζε μια τάση αναντιστοιχίας «λόγων και έργων» (3).

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ