17.6.13

Λόγος & αντίλογος: Περί «Ανατολής» V


«Στου κουφού την πόρτα, 
όσο θέλεις βρόντα» 
       (ελληνικό γνωμικό)


Αγαπητή ΟΔΟΣ,

Oύτε στα πιο απαισιόδοξα όνειρά μου θα μπορούσα να προβλέψω ότι μια κριτική, για τα (επαναλαμβάνω: αφόρητα) τουρκικά τραγούδια και χορούς που εκτελέστηκαν πριν μερικές εβδομάδες από Έλληνες σε τηλεοπτικό σταθμό της Κοζάνης, θα συνάσπιζε σε βάρος της κριτικής του πρωτοσέλιδου σου της 28ης Φεβρουαρίου στο οποίο φιλοξενήθηκε επιστολή ανώνυμου και στην συνέχεια σε βάρος του δικού μου σχολίου, την αφρόκρεμα της παρεξήγησης.

Bεβαίως δεν προτίθεμαι να ανταποδώσω χλεύη και ειρωνείες, που διάβασα στην εφημερίδα σου, διότι ειλικρινά ελπίζω πως ο κ. Ιωάννης Ζορπίδης με μια ακόμη ανάγνωση, θα συμφωνούσε ότι κάποιες εκφράσεις δεν ταιριάζουν στην σοβαρότητα που προσπαθεί να οικοδομήσει για τις απόψεις του.

Το λοιπόν, όπως στις ορχήστρες εμφανίζεται τελευταίος ο μαέστρος, έτσι μου φαίνεται ότι συνέβη και στην συγκεκριμένη περίπτωση. Διότι εκτιμώ ότι είναι ενορχηστρωμένο το άγημα της φιλοτουρκικής μουσικής και αισθητικής συνηγορίας. Ή του κηρύγματος και του εξάψαλμου. Αλλιώς δεν μπορεί να εξηγηθούν τα δάνεια βιβλιογραφίας του ενός προς τον άλλο και οι άφθονες ανταλλαγές συγχαρητηρίων μεταξύ των επιστολογράφων σου, όπως και οι εκατέρωθεν αφιερώσεις.

Ας αντιπαρέλθω τα ρηχά σχόλια για να περιοριστώ επιγραμματικά στην ουσία του τελευταίου κατά σειρά σχολίου.

Μου φαίνεται ανεξήγητος (ή μήπως τελικά δεν είναι;) και προπαντός αδικαιολόγητος ο λόγος για τον οποίο, ο κ. Ιωάννης Ζορπίδης θεωρεί ότι τα μουσικά μου γούστα υποφέρουν από δυσοσμία. Ή ότι του προκαλούν δίλημμα μεταξύ γέλωτος και κλάματος. Ακόμη περισσότερο ότι τα θεωρεί «εθνικά» «επικίνδυνα» (!). Εντάξει. Μπορεί να διαφέρουν οι προτιμήσεις του από τις δικές μου, αλλά όχι και έτσι! Λίγη ψυχραιμία δεν βλάπτει.

Δηλαδή αν ισχυριστώ ότι δεν μου αρέσει η μουσική των κατά τα άλλα συμπαθέστατων συμπατριωτών μας Ρομ, ή η ρουμανική μουσική και πάλι, «εθνικά» «επικίνδυνα» θα θεωρήσει τα μουσικά μου γούστα, επειδή στην Ελλάδα ζουν πολλές χιλιάδες Ρόμ και ακόμη περισσότεροι από ένθερμους Έλληνες που απλά οι πρόγονοί τους μιλούσαν την ρουμανική; Υποθέτω πώς όχι. Μιας και το αποκλειστικό «θέμα» του είναι τελικά το μουσικό φορτίο της Τουρκίας.

Νομίζω ακόμη ότι υπάρχει ένα άλμα στο υποτυπώδες σκεπτικό του σχολίου του: Δηλώνει ότι δεν «καταδέχεται» να συμμετέχει σε επιστημονικό διάλογο με τους αδαείς -λες και αποζήτησα επιστημονικό διάλογο- καθότι θα απέβαινε… άγονος (ενώ με την απάντησή του έγινε γόνιμος).

Στην συνέχεια υπερβαίνοντας τα μουσικολογικά, πολυσχιδή και άλλα επιστημονικά, τα οποία βέβαια αποτελούν δικό του θέμα, προβαίνει σε αυθαίρετη προσέγγιση κινήτρων. Των δικών μου κινήτρων. Και αυτό νομίζω ότι είναι άδικο και καθόλου ευγενικό. Μπορούσε να αναρωτηθεί ή να ρωτήσει. Ιδίως από την στιγμή που έχω ήδη κατ’ επανάληψη τονίσει ότι ο προβληματισμός μου, εστιάζεται στην μουσική καλλιέργεια και αισθητική.

Παρουσιάζει μια πρωτοφανή κατά την γνώμη (και γνώση μου) ιστορική ανάλυση, που βασίζεται εν πολλοίς στα επιστημονικά γνωρίσματα και μουσικολογικά εξωτερικά χαρακτηριστικά μιας τουρκόφωνης ισχνής μειοψηφίας μεταξύ των Ελλήνων. Καθώς και στα πτυχία του επιστολογράφου και τις λαμπρές περγαμηνές του. Αλλά σε μεγάλο βαθμό ακόμη και στο συναίσθημά του.

Για να εξηγούμαι: Καθόλου δεν αναφέρθηκα -ούτε από το πρωτοσέλιδο κατάλαβα κάτι τέτοιο- στην αυθεντική παραδοσιακή μουσική οποιασδήποτε ελληνικής κοινότητας. Επίσης, ασφαλώς αξίζει σεβασμός στις μικρές τουρκόφωνες χριστιανικές μειονότητες, από τον Πόντο και την Καππαδοκία κυρίως, που παρά την γλωσσική τους ετερότητα, ήλθαν στην Ελλάδα και εγκαταστάθηκαν οριστικά στην ελεύθερη επικράτεια, (εθελοντικά ή όχι) στο πλαίσιο της Συνθήκης της Λωζάννης και της ανταλλαγής.

Στο βαθμό όμως που η ελληνική γλώσσα αποτελεί το βασικό στοιχείο του αυτοπροσδιορισμού των υπόλοιπων εκατομμυρίων Ελλήνων, υποθέτω ότι θα έτριζαν τα κόκκαλα τουλάχιστον μερικών εκατομμυρίων Μικρασιατών και εκατοντάδων χιλιάδων ελληνόφωνων φυσικά Ποντίων, από την παρουσίασή τους ως πολιτιστικά υποτελών στους Τούρκους. Με μόνη εξήγηση το γεγονός ότι συνυπήρξαν με τους γείτονες υπήκοοι του οθωμανικού κράτους. Και μάλιστα την στιγμή που ο Ελληνισμός της Δυτικής και Βόρειας Ελλάδος (Ηπείρου, Μακεδονίας και Θράκης) της Μικράς Ασίας και του Πόντου, συνυπήρξε με τους μουσουλμανικούς πληθυσμούς ακριβώς για τον ίδιο χρόνο. Σε αρκετές δε περιπτώσεις ακόμη και λιγότερο.

Στο σχόλιο του κ. Ι. Ζορπίδη έχουν ακόμη οι αναγνώστες σου την δυνατότητα να αντιληφθούν, πού ακριβώς σταματάει η κριτική, η διαφωνία και η αντιπαράθεση, και πού αρχίζει η κοινή προπαγάνδα, για τα δικά του γούστα. Στα οποία προφανώς συμπεριλαμβάνει και τα τουρκικά. Έτσι συμπεραίνω.

Δικαίωμά του βεβαίως να του αρέσει κάθε μουσική που τον εκφράζει. Ακόμη και ο Κουκουζέλης, είτε ήταν “μαΐστρος” είτε όχι. Δεν είναι όμως υποχρέωσή μου να μην έχω αντίθετη άποψη για ένα είδος μουσικής, ιδίως αν έχει συγκεκριμένους συμβολισμούς.

Όπως είναι δικαίωμά μου διατυπώνω την αντίρρησή μου σε σχέση με το αν σήμερα είναι δυνατό ή όχι, να εκφράζεται ένας Έλληνας μέσα από την τουρκική μουσική και κουλτούρα. Όπως συνέβη με τις νεαρές και νεαρούς της εκπομπής από την Κοζάνη. Όχι να ακούει απλά την τουρκική μουσική, αλλά να την θεωρεί στοιχείο της πολιτιστικής του ταυτότητας.

Συνοψίζοντας θεωρώ ότι όλα όσα γράφτηκαν είναι εύγλωττα και οι αναγνώστες σου αντιλαμβάνονται καλλίτερα:

-Ότι δεν είναι πειστικό ή σοβαρό κάποιος να απαντά ως αυθέντης στον ερασιτέχνη με πακτωλό γνώσεων.

-Ότι αποτελούν ανησυχητικό σημάδι οι γενικεύσεις του από τις οποίες, έστω κι’ αν δεν το υποστηρίζει ευθέως, (ο αναγνώστης συμπεραίνει) σε σχέση με τους πρόσφυγες της Μικράς Ασίας ή τους ανταλλαγέντες ελληνικούς πληθυσμούς του Πόντου, ότι ακόμη κι αν δεν ομιλούσαν όλοι την τουρκική γλώσσα ως μητρική, αν μη τι άλλο ο τουρκικός πολιτισμός αποτελούσε το κυρίαρχο στίγμα των κοινοτήτων τους. Κάτι που είναι απολύτως ανακριβές. Προσωπικά μου φαίνεται απαράδεκτο. Άσε που τους βαπτίζει όλους πρόσφυγες, δηλαδή διωχθέντες μετά την κατάρρευση του μικρασιατικού μετώπου τον Σεπτέμβριο του 1922. Ενώ υπήρχαν και οι έως το 1925 υποχρεωτικά ανταλλαγέντες λόγω της Συνθήκης της Λωζάννης.

-Ότι δεν είναι ούτε δίκαιο να ερμηνεύεις τον κόσμο και τους άλλους, πόσο μάλλον την μουσική που αρέσει ή δεν αρέσει στους άλλους, αποκλειστικά μέσα από τα προσωπικά ή οικογενειακά σου, χωρίς τραύματα, τραυματικά και μετατραυματικά βιώματα και την καταγωγή σου. Στα 2013 βρισκόμαστε, και όχι στην εποχή που ξέμειναν τα γραφόμενα του κ. Ι. Ζορπίδη. Και προσωπικά δεν μπορώ να αντιληφθώ τι εξυπηρετεί η εμμονή στο να θεωρείται δα και τόσο σπουδαίο να έχουν κάποιοι πρόγονοι για μητρική τους, μια ξένη γλώσσα και μάλιστα την συγκεκριμένη. Διαφορετικά, δεν θα οργάνωναν χορούς και πανηγύρια με τούρκικα τραγούδια, ακόμη και σήμερα αν κατάλαβα καλά – κάτι που αν συμβαίνει, μου φαίνεται μάλλον κακό. Την στιγμή που οι περισσότεροι γλωσσικοί ιδιωματισμοί των Ελλήνων έχουν –και σωστά- σχεδόν αφανιστεί, δεν μπορώ να αντιληφθώ για ποιο λόγο είναι τόσο σπουδαία η βουτιά στο παρελθόν.

-Ότι είναι εκτός μουσικής λογικής, να κατηγορείς ως «επικίνδυνη» ή και εθνικιστική την μουσική προτίμηση του σχολιαστή, με την οποία διαφωνείς και ταυτοχρόνως να ισχυρίζεσαι ότι η κλασσική τουρκική μουσική, δεν είναι τουρκική, αλλά ελληνική, επειδή ένα μεγάλο τμήμα του τουρκικού λαού προέρχεται από τους εξισλαμισμούς. Αυτό πως λέγεται;

-Να ισχυρίζεται ως Φρόϋδ ότι το πρώτο (ανώνυμο) άρθρο, εμφάνιζε… φοβικά σύνδρομα (!). Αποφεύγω φυσικά τον πειρασμό να αναφερθώ στα σύνδρομα που μπορεί κανείς να συμπεράνει από τις απαντήσεις.

Τέλος έχω μια απορία: Γιατί θα πρέπει να συμφωνήσω ότι είναι ύπουλες και εθνικά επικίνδυνες οι σκοπιμότητες «μιας ομάδας σλαυοφώνων», όπως χαρακτηριστικά αποδέχεται ο κ. Ιωάννης Ζορπίδης στο σχόλιό του, συμφωνώντας με το πρωτοσέλιδο της ΟΔΟΥ σε αυτό το σημείο και, δεν είναι προαιρετικά έστω, αντιστοίχως ύπουλες ή έστω (μόνο εθνικά επικίνδυνες) καμμιάς ομάδας τουρκοφώνων;

Εννοείται ότι κατά την γνώμη μου, το θέμα εξαντλήθηκε. Και για μένα όλα είναι σαφή: εξακολουθώ να προτιμώ τους Rammstein και να θεωρώ ανυπόφορους τους ήχους του Κουκουζέλη. Όπως και τρομακτική ιδέα τον μουσικό εκτουρκισμό των νεοελλήνων. Για τον λόγο αυτό δεν θα επανέλθω σε οτιδήποτε κι’ αν γραφτεί απ’ οποιονδήποτε. Εκτός βέβαια αν αποφασίσω να γράψω, για την Τζεμηλέ – κατά πως έλεγε και εκείνο το παλιό ελληνικό τραγουδάκι. Γιατί με τα τόσα που έμαθα, νομίζω ότι η κυρά Γιώργαινα δεν είναι πια αρκετή.


Ευχαριστώ για την φιλοξενία.
Α.Λ.

28 σχόλια:

  1. Ανώνυμος17/6/13

    Ο Σουλεϊμάν ο μεγαλοπρεπής καλά κρατεί στον τόπο μας αγαπητέ Α.Λ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. 1+1=217/6/13

    Καλά κάνεις και σταματάς τον διάλογο. Δεν αξίζει τον κόπο να συνεχίζεις να αποδείξεις τα αυτονόητα σε μία ενορχηστρωμένη ομάδα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμος17/6/13

    Χμμμ'...μία ενορχηστρωμένη ομάδα".

    Όμως τα θηρία που τους κατασπααράζουν στην αρένα είναι προσφιλή στον όχλο του ένα κι ένα κάνουν δυό!

    Αντε γειά!

    ΣΠΑΡΤΑΚΟΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ανώνυμος17/6/13

    Ζήτωωωω νίκησε ο Α.Λ. κατά κράτος τους ασεβείς!!!
    Καληνύχτα Καστοριά...

    Ρόζα (Λούξεμπουργκ)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμος17/6/13

    Είναι εκπληκτική η ΕΜΠΑΘΕΙΑ σας, "Ρόζα" και "Σπάρτακε" της ενορχηστρωμένη ομάδας σας , που δεν σας έσβησε τόσους μήνες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ανώνυμος17/6/13

    Έλα ρε "μη χαλιέσαι". Εσύ τόσα και τόσα έχεις κάνει για μας!

    Ροζα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Η Κόκκινη Ρόζα χάθηκε κι αυτή17/6/13

    Εγώ δε "χαλιέμαι", εσύ έχεις το πρόβλημα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Τασούλης ο ηλεκτρολόγος17/6/13

    Δεν αφήνετε τις σαχλαμάρες, να βάλετε να ακούσουμε τη Ρόζα με τον Μητροπάνο, γιατί δεν καταλαβαίνω ποιος μιλάει σε ποιον εδώ μέσα!
    Και κυρίως τί εννοεί...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ανώνυμος17/6/13

    Τασούλη, εδώ μέσα έγινε της «Iyi çocuklar iyi dans»!
    Χειρότερα και από τους τούρκικους χορούς του Flash!
    Αν βάλουμε και λίγο «ντόπια», το σιρόπι θα «δέσει».

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ανώνυμος18/6/13

    Προς Τασούλην ενταύθα
    http://www.youtube.com/watch?v=ukftFL9R78Q

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ανώνυμος18/6/13

    http://www.youtube.com/watch?v=Vo1d5AyvoCE
    http://www.youtube.com/watch?v=PHqhfVmtJYM
    https://www.youtube.com/watch?v=hGf4F74a_iQ

    ...Roses
    (give them to Tasoulis please)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Η ΟΔΟΣ δεν ανέχεται να ταυτίζεται με σχολιαστές και "ομάδες". Κατά συνέπεια δεν παρέχει βήμα ελεύθερης έκφρασης σε σχολιαστή (-ές) που επιμένουν σε αυτήν την τακτική, και αυτονόητα –επαναλαμβάνει- ότι δεν δημοσιεύει τις εκατέρωθεν ύβρεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Ανώνυμος18/6/13

    Από την αρχή φαίνεται το πράγμα: ο ένας δημοσιεύει Τούρκικο γνωμικό, κι ο άλλος Ελληνικό.
    Διαλέγετε και παίρνετε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Ανώνυμος18/6/13

    Και το "Iyi çocuklar iyi dans" σε ποια γλώσσα είναι ρε τραγικέ, ε τραγικέ, γελοίε, ε γελοίε

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Η ΟΔΟΣ παρακαλεί τους αναγνώστες να συγκρατούν τα σχόλιά τους, να τοποθετούνται επί της ουσίας των αναρτήσεων και να αποφεύγονται προσωπικά σχόλια και προσβολές, ακόμη και σε ανώνυμους σχολιαστές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Ανώνυμος18/6/13

    Τουρκικό γνωμικό;

    "(…) H μουσική εκείνη δεν ήτο τόσον βάρβαρος, όσον υποτίθεται ότι είναι τα ασιατικά φύλα. Είχε στενήν συγγένειαν με τας αρχαίας αρμονίας, τας φρυγιστί και λυδιστί".
    Α.Παπαδιαμάντη «Ο ξεπεσμένος δερβίσης»

    Toύρκικα μπρε σε φαίνονται αυτά;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Ανώνυμος21/6/13

    Αυτό υποστηρίζετε ως ελληνική παράδοση και μουσική;
    http://www.youtube.com/watch?v=GuCjbJkYoEY

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Ανώνυμος21/6/13

    "H μουσική εκείνη δεν ήτο τόσον βάρβαρος".

    Όντως!!!
    Δεν είναι τόοοοοοοσον βάρβαρος, όσο τα ασιατικά φύλλα!!!!

    ΥΓ.
    Ε όχι και βάρβαρα τα ασιατικά φύλλα, ρατσιστή Παπαδιαμάντη. Και που τα γνώρισες εσύ ρε φίλε τα ασιατικά φύλλα στην Σκιάθο ή στην Αλόνησο?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Ανώνυμος21/6/13

    "Φύλλο" είσαι και φαίνεσαι 18@!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Ανώνυμος21/6/13

    Τώρα ΚΑΙ Μπαμπινιώτης!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Ανώνυμος21/6/13

    Ορθώς με δύο λάμδα τα έγραψα! Αλλά, φαίνεται, το IQ σου είναι πολύ πεσμένο.
    Ο Παπαδιαμάντης μόνο φύλλα έχει δει στην ζωή του, ποτέ φύλα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Ανώνυμος21/6/13

    "όσον υποτίθεται ότι είναι ..."

    ΑΛΛΑ ΕΣΥ 21@ ΔΕΝ ...ΥΠΟΤΙΘΕΤΑΙ!
    ΕΙΣΑΙ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Ανώνυμος21/6/13

    "φαίνεται, το IQ σου είναι πολύ πεσμένο"

    Πράγματι έχεις μπλέξει τα πράγματα. Το IQ είναι "χαμηλό" ή "Υψηλό". Κάτι άλλο ... μπορεί να είναι "πεσμένο". Μπερδεύεις κεφάλια αγαπητέ!
    Κοίταξέ το λιγάκι το θέμα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Ανώνυμος21/6/13

    [.....] τι λέει ο Παπαδιαμάντης και κάθε [....]

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Ανώνυμος21/6/13

    24@ Στα [...] για ότι λες κι εσύ [...].

    Τα [...] τα 'βαλα μοναχός μου για να μην πεις ότι ο Π.Μ. λογοκρίνει!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. Ανώνυμος22/6/13

    άρε δεξιός εθνικόφρων και χαρωπός γίνεται;
    Αμέεεεεεεε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. Παρακαλούνται οι μη γνωρίζοντες την ΕΛΛΗΝΙΚΗΝ (γραφή και ανάγνωση) να μη καταθέτουν σχόλια. Δημιουργούν σύγχυση και άνευ λόγου παρεξηγήσεις.
    Όσο για τον γελοίο άνθρωπο που νομίζει ότι μπορεί να συνεχίσει ειρωνεύεται έναν Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη θαρρώ μαλώνει ...μ' ένα τριαντάφυλλο. Ποτέ δεν θα μπορέσει να το φτάσει σε αθωότητα, ομορφιά, ταπεινοσύνη, αρχιτεκτονική και άρωμα.
    Εκείνο δυστυχώς δεν μπορεί να αμυνθεί. Τα αγκάθια του είναι πολύ μακριά κι αυτό προσφέρεται για θυσία.
    Αλλά στα χέρια ενός βλάκα ΠΟΤΕ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. Μπήλιω Τσουκαλά22/6/13

    Νώντα συγκινήθηκα....

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ