15.6.13

Λόγος & αντίλογος: Περί «Ανατολής» ΙΙΙ


ΟΔΟΣ 28.3.2013 | 685


Αγαπητή ΟΔΟΣ,

Διάβαζα μια-μια τις λέξεις. Αρχικά της επιστολής του αναγνώστη σου κ. Χατζηκυπραίου που δημοσιεύτηκε στο φύλλο 682/7-3-2013 (σελ. 12). Στην συνέχεια, μετά από μια εβδομάδα, διάβασα με προσοχή το αναλυτικό άρθρο του τακτικού συνεργάτη κ. Νώντα Τσίγκα (στο φύλλο 684/21.3.2013).

Μετά απ’ όλα αυτά μπορώ να πω ότι δεν έχω πειστεί ότι γράφτηκαν από ανθρώπους που διάβασαν την ΟΔΟ. Αλλιώς δεν μπορώ να εξηγήσω, την παρεξήγηση. Επίσης πιο πολύπλοκα μου φαίνονται πλέον τα πράγματα. Μιας και για παράδειγμα, ο πρώτος επιστολογράφος υποστηρίζει ότι στο βάθος της τουρκικής μουσικής είναι η Ελλάδα, ενώ από τον δεύτερο συμπεραίνω το αντίθετο. Ότι δηλαδή το Βυζάντιο, υφολογικά είχε αλλοτριωθεί από ισλαμικές επιρροές (Τούρκων, Αράβων και Περσών) πολύ πριν την άλωσή του.

Και οι δυο επιστολές αποτελούν κριτικό αντίλογο στο πρωτοσέλιδο άρθρο του 681 φύλλου (28.2.2013) της εφημερίδας ή γράφτηκαν με την αφορμή του. Εννοώ το πρωτοσέλιδο που είχε την μορφή της επιστολής ανωνύμου και δεν αποτελούσε το κλασσικό κύριο άρθρο. Υποθέτω είχε το ύφος της επιστολής ανωνύμου επειδή η μουσική, μια μουσική τέλος πάντων, πολύ απλά ή αρέσει ή δεν αρέσει. Για να επισημάνει δηλαδή την αυτονόητη σχετικότητα και να μην διεκδικήσει επιστημονικό θέσφατο για τις υποκειμενικές απόψεις που διατύπωνε.

Άλλωστε είχε αφορμή μια εκπομπή σε τηλεοπτικό σταθμό της Κοζάνης. Την οποία όπως παραδέχεται ο κ. Τσίγκας δεν είδε και δεν γνωρίζει. Παρά ταύτα, άσκησε κριτική στην κριτική της. Διέκρινα μάλιστα στα γραφόμενά του και ένα ιδιαίτερο τόνο, στο σχόλιό του, περί της εμβέλειας του σταθμού, στην «μείζονα» περιοχή. Όχι δεν θα το χαρακτήριζα άνευ άλλου ειρωνικό ή σνόμπ.

Ήταν η εκπομπή στην οποία νεαροί-νεαρές, χόρευαν για την διασκέδασή τους (όχι για προβολή παράδοσης) τούρκικα τραγούδια. Ερμηνευμένα σε τουρκική γλώσσα με ορχήστρα Ελλήνων σε εκπομπή «ψυχαγωγικού» χαρακτήρα. Δικαίωμά τους βέβαια να διασκεδάζουν όπως νομίζουν στις ιδιωτικές τους στιγμές. Σ’ αυτό κανείς λογικός δεν μπορεί να διαφωνήσει με τον κ. Τσίγκα.

Αλλά αυτοί χόρευαν τα τούρκικα μπροστά στις οθόνες για την αναμετάδοση. Με στόχο τον θεατή. Επομένως αυτού του είδους η διασκέδαση δεν είναι δικαίωμα τους, επειδή πολύ απλά δεν είναι πραγματική διασκέδαση, αλλά σκηνοθεσία. Επιπλέον συνέβησαν σε δημόσιες συχνότητες, ενώ ρητή συνταγματική διάταξη υποχρεώνει την τηλεόραση και το ραδιόφωνο, να συμβάλλουν στην πολιτιστική ανάπτυξη της χώρας. Τώρα το πόσο αναβαθμίζουν πολιτιστικά όλα αυτά τα θεάματα την χώρα μάλλον σηκώνει μεγάλη συζήτηση.

Ειδικά σε όσους είναι έτοιμοι να επιχειρηματολογήσουν με επιστημονικά στοιχεία ως αυθέντες και παντογνώστες (και) γύρω από την μουσική, για να απαντήσουν με επίδειξη ποταμού γνώσεων σε ένα πρωτοσέλιδο. Η οποία μουσική νόμιζα ότι είναι είδος έκφρασης, προσδιορισμού και καλλιέργειας, και όχι λόγος για αποδοκιμασία σε βάρος όσων δεν διαθέτουν γνώσεις και την τεκμηρίωση των επιστολογράφων σου.

Βλέπεις, το είχα παρακολουθήσει κι’ εγώ το τηλεοπτικό θέαμα, το οποίο ήταν για τις δικές μου μουσικές προτιμήσεις, απογοητευτικό.
Φαντάζομαι ότι έχω το δικαίωμα να δηλώνω ότι ήταν μια αηδία, και να ελπίζω ότι δεν θα υποστώ τον ραβδισμό της βιβλιογραφίας. Όσοι Μπεκτατσήδες, Καλεντερήδες και Μεβλεδήδες συνασπιστούν σε βάρος του γούστου μου.

Επίσης συμφωνώ με την άποψη ότι στην σημερινή Ελλάδα ο μουσικός εκφυλισμός -ας το πω αποπροσανατολισμός- προκαλείται από την προβολή του ισλαμικού τρόπου και της αισθητικής και η διάδοσή τους χωρίς την παραμικρή συνείδηση και εντελώς άκριτα. Αυτό ενθαρρύνεται και καλλιεργείται συστηματικά εξ αιτίας της υποτιθέμενης εκρηκτικής ανάπτυξης της Τουρκία και την οικονομική κρίση της χώρας μας. Και παρατηρείται κυρίως στους εύκολους και ανοχύρωτους χώρους των νέων.

Ώστε δεν μπορώ να αντιληφθώ πώς είναι δυνατόν -γι’ αυτούς που μοιάζουν να γνωρίζουν τόσο καλά την μουσική παράδοση της Ανατολής- να υπερασπίζονται τόσο πολύ, ως το πιο φυσικό φαινόμενο την τουρκιστί διασκέδαση που επιβάλλεται λόγω των συνθηκών. Αλλά ταυτόχρονα οι πιο πολλοί απ’ αυτούς να διαρρηγνύουν τα ιμάτιά τους αν πρόκειται να χορέψουν στην περιοχή μας οι νέοι κανά νησιώτικο ή καλαματιανό. Τα οποία θεωρούν «ξένα» εδώ -δεν αναφέρομαι φυσικά στους επιστολογράφους σου, εύχομαι όμως να το συνεκτιμήσουν αυτό που παρατήρησα.

Ήταν πριν μερικά χρόνια όταν έκπληκτος είδα σε καφενεία και καφετέριες της Θεσσαλονίκης, να κάνουν την εμφάνισή τους οι ναργιλέδες. Δεν έχω τίποτε προσωπικό με το σκεύος. Ήταν όμως ανύπαρκτο στην Ελλάδα. Νόμιζα ότι σε μια πόλη επαναστατική και πρωτοπόρα όπως ήταν στο παρελθόν, ήταν απλά μια εφήμερη μόδα, σαν τα παιδιά των λουλουδιών α λά Anadolou ένα πράγμα, που θα περνούσε, όπως τόσες άλλες. Όμως γελάστηκα: Ακολούθησαν τα κομπολόγια, τα μπεγλέρια κοινώς. Τα οποία με ένα άλμα δύο γενεών επανήλθαν στα χέρια των νεοελλήνων πολλά βαρήδων. Σε ανδρικά αλλά και γυναικεία χέρια. Στην Θεσσαλονίκη μάλιστα ο εξανατολισμός έγινε ιδεολογία και πολιτική έκφραση σε μερίδα των πολιτικών της φορέων. Μέχρι και το σαλέπι θυμήθηκαν στην πόλη, που κατά τα λοιπά δεν θέλει να θυμάται ότι ο Κεμάλ Μουσταφά ήταν τέκνο της. Ίσως επειδή η νοσταλγία αφορά την οθωμανική ατμόσφαιρα.




Και τέλος ήλθαν τα σήριαλς της τηλεόρασης, -η οποία σε πανελλήνιο «επίπεδο» κατακλύζεται για μακρά σειρά ετών από τουρκικές παραγωγές. Και να, που έμελλε να δούμε νέες και νέους, γεννημένους το 1990 το πολύ, να απολαμβάνουν και να αποκρυπτογραφούν τα τουρκικά τραγούδια πιο πολύ κι’ από τον ιδρυτή Δερβίση ακόμη και από τον Κουκουζέλη. Ακόμη και τον σαλεπιτζή της Θεσσαλονίκης, που προσωπικά δεν αναγνωρίζω ως πολιτιστικό στοιχείο. Ούτε καν ως πραγματικότητα, αν μου επιτρέπουν οι εμβριθείς.

Μπορεί να ακουστώ δυσάρεστος σε κάποιους, αλλά το τηλεοπτικό θέαμα ήταν κάτι χειρότερο μάλλον: απαίσιο. Και δεν έχει καμμιά σχέση η απαράσκειά μου αυτή με την ιστορική τεκμηρίωση της μουσικής της Ανατολής (τουρκικής, περσικής ή αραβικής) στην οποία αναλώνονται τα επιχειρήματα του εξαίρετου κ. Ν. Τσίγκα. Τα οποία ίσως και να είναι πλήρη, διασταυρωμένα και ακριβή. Αλλά σίγουρα δεν χρειαζόταν να χαρακτηρίσει «μανταμσουσούδικα» όσα δεν εγκρίνει, δεν του αρέσουν και δεν υποστηρίζει.

Επίσης, δεν αντιλήφθηκα για ποιον λόγο θα πρέπει να συμφωνήσω με τους νεοέλληνες Δερβίσηδες επειδή συνέβησαν, αν συνέβησαν, όλα όσα υποστηρίζουν με τα στοιχεία τους οι επιστολογράφοι σου, ή όσα έγραψε ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης ή κάθε άλλος. Γιατί θα πρέπει να κρύψω την αποδοκιμασία μου στους μουσικούς νεότουρκους; Μήπως για να αποφύγω το κατεβατό των επιχειρημάτων και της ιστορικής τεκμηρίωσης, τα οποία μου είναι άγνωστα;

Θα πω το αυτονόητο: Ότι καθένας μπορεί να έχει την άποψή του για αυτά τα νέα ψυχαγωγικά ήθη. Να του αρέσει ή όχι η μουσική που αρέσει στους άλλους. Διάβασα όμως ξανά και ξανά τον ελαφρώς και βαρέως τύπου ειρωνικό ομολογουμένως αντίλογο των δύο επιστολογράφων σου, των οποίων πολύ και ειλικρινά σέβομαι τις απόψεις τους. Αλλά δεν πίστευα, ούτε ακόμη πιστεύω ότι μπορεί να παρεξηγήθηκε τόσο πολύ το πρωτοσέλιδο (σου), για να το ραβδίσουν με αυτόν τον τρόπο. Και έτσι δεν μου έφθανε μια μόνο ανάγνωση.
Στο τέλος, θα μείνω με την απορία αν τουλάχιστον ο κ. Ν. Τσίγκας, εκτός από την εκπομπή που σίγουρα δεν είδε, διάβασε πράγματι το πρωτοσέλιδό σου ή του το μετέφεραν άλλοι. Οι πηγές του, ή καλοθελητές.

Αλήθεια πού έγραφε κάτι στο ανώνυμο πρωτοσέλιδο της ΟΔΟΥ που να εκφράζει απόρριψη για τους Δερβίσηδες και τον Ισλαμικό κόσμο με την μουσική και τα ήθη του, ή γενικά για την Ανατολή; Θα έλεγα μάλιστα ότι εγώ κατάλαβα τα ακριβώς αντίθετα. Πού διάβασε για «χασισοποτεία» και όλα αυτά τα επίθετα και τους χαρακτηρισμούς που παραθέτει ως δεδομένα του πρωτοσέλιδου; Διότι εγώ τουλάχιστον, ακριβώς τα αντίθετα κατάλαβα: αναγνώριση και σεβασμό στον ανατολικό κόσμο που εξακολουθεί να εκφράζεται ακόμη μέσα από την αυθεντικότητα και την μυσταγωγία της παράδοσής του. Αλλά απορία για το πώς είναι δυνατόν να ενδημεί στην Ελλάδα το μουσικό ραχάτι. Σε μια απόλυτη υποκρισία, άγνοια.

Παράλληλα κατάλαβα ότι το πρωτοσέλιδο ασκούσε κριτική -έκφραζε μια άποψη για τον μουσικό εκτουρκισμό των νεοελλήνων. Και συγκεκριμένα όσων καμώνονται τους Δερβίσηδες χωρίς να έχουν ιδέα από τον κόσμο της Ανατολής, για τον οποίο στην καλλίτερη περίπτωση αδιαφορούν. Για αυτούς που η απάντηση σε όλα και το μόνο εφόδιό τους, μια πραγματική ιδεολογία, είναι άλλοτε ο νταλκάς και άλλοτε το τσακίρ κέφι.

Αρκεί όμως αυτή η μουσική αποχαύνωση για να υποστηρίζουν οι εκλεκτοί επιστολογράφοι σου ότι βιώνεται η μυσταγωγία της Ανατολής, με μόνη την αναπαράσταση ή την απομίμηση; Φθάνει για να υποστηρίζεται ακόμη, ότι οι Δερβίσηδες ήταν αυτοί που ανακάλυψαν την περιστροφή των πλανητών γύρω από τον ήλιο, όπως το κατάλαβα εγώ και όχι ο Γαλιλαίος;

Υποστηρίζω λοιπόν ότι οι περισσότεροι απ’ αυτούς -δεν αναφέρομαι φυσικά στους επιστολογράφους σου που είμαι βέβαιος ότι γνωρίζουν- παριστάνουν τους Ανατολίτες εκ του ασφαλούς. Δεν έχουν ιδέα από τον κόσμο αυτό. Τον οποίο φοβούνται, ή απλά δεν καταδέχονται. Όπως δεν διανοούνται να διαθέσουν κανένα από τα δυτικά κεκτημένα που εξασφαλίζουν στον υπόλοιπο τρόπο ζωής τους.

Σε ποιο ακριβώς σημείο του άρθρου σου, διάβασαν να υποστηρίζεται ότι τα δυτικά είναι φυλετικά ανώτερα, ώστε να δικαιολογείται ο συγκεκριμένος αντίλογος και μάλιστα με τον μανδύα του αντιρατσισμού. Σιγά τα λάχανα: Για μουσική έκανε λόγο το πρωτοσέλιδο εν έτει 2013 και δεν κήρυξε τον πόλεμο στον πολιτισμό της Ανατολής. Στο κάτω-κάτω ποια ισοπεδωτική λογική δεν επιτρέπει σε κάποιο να προτιμά μια μουσική από κάποια άλλη;

Προσωπικά επίσης, δεν αντιλαμβάνομαι από πού συμπεραίνει ο αναγνώστης, ότι κάπως σαν τα τούρκικα είναι τα μουσικά 3/4 του πλανήτη. Ή ότι η μουσική της Δύσης κατάγεται από την Ανατολή; Εγώ πάλι νόμιζα ότι οι Μούσες γεννήθηκαν στην Ελλάδα, όση υπερβολή και ιστορική ανακρίβεια κι’ αν βρίσκεται πίσω από αυτή την εμμονή. Όπως δεν κατάλαβα γιατί θα πρέπει στην μουσική και την ψυχαγωγία να ζω σαν τον Αλέξανδρος Παπαδιαμάντη και τον Κουκουζέλη, ή έστω τους Σμυρνιούς και τους άλλους κάθε εθνικής τραγωδίας. Αλλά σε όλα τα υπόλοιπα, από αυτοκίνητα, αξεσουάρ, καλοπέραση, φαγητό, ανέσεις και σπίτια σαν να βρίσκομαι στο Μαλιμπού.

Εν πάση περιπτώσει, πού ακριβώς υπάρχουν αυτές οι στατιστικές εκτός ίσως από τις πηγές που επικαλούνται; Διότι υποθέτω ότι μόνο σε έδρες τεκμηρίωσης του τουρκισμού θα συμφωνούν με τέτοιες απόψεις, τις οποίες μπορεί να ακούω και να προσέχω, αλλά δεν αποδέχομαι άκριτα ως θέσφατες. Και πάντως δεν εξωραΐζουν την ασχήμια των νέων να μην ξέρουν τι είναι και πού βρίσκονται. Με όλο τον σεβασμό. Όσο για το ότι η τουρκική μουσική είναι αντιδάνειο των βυζαντινών, επειδή κάπως έτσι μοιάζει η μουσική του Ι. Κουκουζέλη, μου επιτρέπεται να ρωτήσω: και τι μ’ αυτό; Γιατί πρέπει να υποκλίνομαι στην ιδέα;

Και οι αριθμοί είναι αραβικοί, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να κόβουμε χέρια, πόδια και άλλα περιττά όργανα σε εφαρμογή των ηθών τους. Και η μουσική της Δύσης, ιδίως η κλασσική μουσική, η όπερα δηλαδή το λυρικό θέατρο καθώς και μεγάλο μέρος της δυτικής λαϊκής μουσικής μέχρι και της λατινικής Αμερικής υμνούν την Ελλάδα, αλλά δεν αντιλήφθηκα να συγκινεί κανένα αυτό. Ή να το επικαλείται ως αντιδάνειο. Και στο τέλος-τέλος για ποιο λόγο θα πρέπει να με συναρπάζει 800-900 χρόνια μετά, μια μουσική επειδή έτσι έγραφε ο Ι. Κουκουζέλης ή ο Δερβίσης; Άσε μάλιστα που υποψιάζομαι ότι και η μαντάμ Σουσού -την οποία επικαλείται ειρωνικά ο αγαπητός κ. Τσίγκας, αυτό το πρόβλημα είχε: ζούσε στο παρελθόν ή σε μια άλλη διάσταση. Και αρνούνταν το παρόν. Πόσο μάλλον το μέλλον.

Αν μπορώ να απορρίπτω την μουσική των σημερινών ανάλογα με τις προτιμήσεις μου, με υποχρεώνει κάτι να υπομένω τον Κουκουζέλη; Προφανώς όχι, και προσωπικά θεωρώ την μουσική του ανυπόφορη. Την γνωρίζω ελάχιστα να εξομολογηθώ το αμάρτημά μου, αλλά τα λίγα που έχω ακούσει τα θεωρώ σημαντικά μόνο για την γνώση και καθόλου για την ψυχαγωγία. Μια από τις εξηγήσεις της Άλωσης, για να επεκτείνω τον συλλογισμό, που δεν είναι βεβαίως του παρόντος.

Υποστηρίζω ακόμη ότι οι επιστολογράφοι, θα απογοητευόταν αν έκαναν ένα μικρό γκάλοπ για το ποιοι από τους/τις λικνιζόμενες γνώριζαν τον Κουκουζέλη. Ή αν γνώριζαν οτιδήποτε για την μουσική της Δύσης την οποία είμαι απολύτως πεπεισμένος ότι απορρίπτουν. Θα γνώριζαν όμως στα σίγουρα το πουλάκι «τσίου» - το απολύτως ελαφρύ νηπιακό τραγουδάκι, που αν δεν κάνω λάθος ήδη έγινε τσιφτετέλι σε Ελλάδα, Εγγύς και Μέση Ανατολή. Όπως γνώριζαν τον Σουλεϊμάν τον Μεγαλοπρεπή αποκλειστικά ως τηλεοπτικό ήρωα. Και προπαντός αν χόρευαν έχοντας συνείδηση του αντιδανείου ή αν απλά χόρευαν τούρκικα, στα τούρκικα, επειδή είχαν μέσα τους ένα απλό νταλκά. Νέτο σκέτο, χωρίς καμμιά ιστορική βαρύτητα ή άλλη διάσταση. Συμφωνώντας απολύτως με τις απόψεις των επιστολογράφων σου, υποθέτω.

Ακόμη δεν νομίζω ότι είναι δίκαιο ή πειστικό να περιορίζει την δυτική μουσική στο δίλημμα πουλάκι τσίου ή Rammstein, όπως διερωτάται ο κ. Χατζηκυπραίου. Εγώ πάντως να εξηγηθώ: θα προτιμούσα να τους έβλεπα να χορεύουν Rammstein. Κι’ ας μην είναι ελληνικές οι ρίζες τους με βάση τις διαδομένες αντιλήψεις – αγκυλώσεις μας. Όπως είναι «ελληνικές» όσοι κατά την άποψή μου άσχετοι υποστηρίζουν ότι το τσιφτετέλι, ελληνικός χορός είναι κι’ αυτό και μάλιστα αρχαίος. Αντιδάνειο κι’ αυτό. Που προφανώς κάποιος αρχαίος Έλλην Τσίφτης θα το χόρευε. Διότι και εγώ θα τολμούσα να προσθέσω ότι ακόμη και ο φερετζές και η μπούρκα αρχαία ελληνικά αντιδάνεια είναι κι’ αυτά: χλαμύδα ελαφρώς ανασηκωμένη, για προστασία από τον Λίβα και από τα ενοχλητικά βλέμματα εννοείται.

Ποιος μπορεί να διαφωνήσει άλλωστε αφού όλα, τα… πάντα δηλαδή, ελληνικά αντιδάνεια είναι. Όσο Τρώες και οι Τούρκοι κατά πώς οι πηγές τους υποστηρίζουν και οι ίδιοι πιστεύουν. Και η μαντάμ Σουσού από τα Σούσα της Περσίας.
Όλα τα υπόλοιπα κακά προέρχονται από την Δύση.
Ευχαριστώ για την φιλοξενία

Ένας ανώνυμος και για την αντιγραφή
Α.Λ

33 σχόλια:

  1. Λεωνίδας15/6/13

    Εμένα πάντως μ' άρεσε η απάντηση του κ. Α.Λ.!

    (να στείλω πλήρες ονοματεπώνυμο και διεύθυνση, ώστε να ξέρετε κατά πού θα εξαπολύσετε τους κεραυνούς σας;)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Μιμόζα η αισχυντηλή15/6/13

    " Όπως δεν κατάλαβα γιατί θα πρέπει στην μουσική και την ψυχαγωγία να ζω σαν τον Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη και τον Κουκουζέλη, ή έστω τους Σμυρνιούς και τους άλλους κάθε εθνικής τραγωδίας. Αλλά σε όλα τα υπόλοιπα, από αυτοκίνητα, αξεσουάρ, καλοπέραση, φαγητό, ανέσεις και σπίτια σαν να βρίσκομαι στο Μαλιμπού."

    Χωρίς άλλες παρερμηνείες, σημαντική αναφορά στην υποκρισία, στην οποία σκοντάφτουμε και σε άλλους τομείς της ζωής μας και όχι μόνο στη μουσική και την ψυχαγωγία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμος15/6/13

    ΟΛΑ ΤΑ ΛΕΦΤΑ ΑΓΑΠΗΤΕ κ. Α.Λ.:
    "...και ο φερετζές και η μπούρκα αρχαία ελληνικά αντιδάνεια είναι κι’ αυτά: χλαμύδα ελαφρώς ανασηκωμένη, για προστασία από τον Λίβα και από τα ενοχλητικά βλέμματα εννοείται"!!!
    ΕΥΓΕ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ανώνυμος15/6/13

    Πού'σαι Μάνο Χατζιδάκι να ακούσεις... εσύ φταις, που έπαιζες και τούρκικα στο Τρίτο...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμος15/6/13

    Μουσικό εργαστήρι λαβύρινθος

    http://www.labyrinthmusic.gr/

    Iούλιος 2013

    1 - 6 Ιουλίου 2013

    MasterClass - Μπουζούκι απο τον Γιώργη Μανωλάκη
    MasterClass - Αραβικό Ούτι απο τον Joseph Tawadros
    Σεμινάριο - Βιολί απο τον Γιώργο Παπαϊωάννου
    8 - 13 Ιουλίου 2013
    Σεμινάριο - Yayli Tanbur & Makam απο τον Ευγένιο Βούλγαρη
    MasterClass - Ταμπουρέλλο απο τον Carlo Rizzo
    15 - 20 Ιουλίου 2013
    Σεμινάριο - Λάφτα απο τον Περικλή Παπαπετρόπουλο
    Σεμινάριο - Κudum & Usul απο τον Σέργιο Βούλγαρη
    Σεμινάριο - Το μοτίβο και ο Ρυθμός στην Τροπική Μουσική από την Μάρθα Μαυροειδή
    22 - 27 Ιουλίου 2013
    MasterClass - Πολίτικη Λύρα (τρόπος παιξίματος και ρεπερτόριο του Tanburi Cemil Bey) απο τον Derya Τurkan
    ΜasterClass - Frame Drums απο τον Zohar Fresco
    MasterClass - Άταστη Κιθάρα & Κοπούζ απο τον Erkan Ogur
    MasterClass - Tanbur (Πορεία στο Χρόνο) απο τον Murat Aydemir
    Αύγουστος 2013

    29 Ιουλίου - 03 Αυγούστου 2013
    MasterClass(2ο) - Frame Drums απο τον Zohar Fresco
    Σεμινάριο - Nyckelharpa απο την Eleonore Billy
    MasterClass - Τούρκικο Ούτι απο τον Yurdal Tokcan
    MasterClass - Κανονάκι από τον Goksel Baktagir
    05 - 10 Αυγούστου 2013
    MasterClass - Ιρανικό Radif & Tar απο τον Araz Salek
    MasterClass - Τόμπακ απο τον Pedram Khavar Zamini
    Σεμινάριο - Ραμπάμπ και Αφγανική Μουσική απο τον Daud Khan Sadozai
    Σεμινάριο - Σύνολο Τρoπικής Μουσικής απο τον Χρήστο Μπάρμπα
    12 - 17 Αυγούστου 2013
    MasterClass - Νέυ (Mevlevi Ayin) απο τον Omer Erdogdular
    Σεμινάριο - Ούτι απο τον Γιώργο Μαυρομανωλάκη
    Σεμινάριο - Βουλγάρικες φωνητικές τεχνικές από την Tzvetanka Varimezova
    Σεμινάριο - Βαλκανικοί ρυθμοί και ρεπερτόριο από τον Ivan Varimezov
    19 - 24 Αυγούστου 2013
    MasterClass - Κλασσικό Οθωμανικό Τραγούδι απο τον Ahmet Erdogdular
    MasterClass - Κλασσική Οθωμανική Μουσική (Την περίοδο του Sultan Selim III) απο τον Omer Erdogdular
    Σεμινάριο - Σάζι από τον Cihan Turkoglu
    Σεμινάριο - Νέυ από τον Χρήστο Μπάρμπα
    26 - 31 Αυγούστου 2013
    Σεμινάριο - Ηχοληψία απο τον Efren Lopez
    MasterClass - Ρυθμικός Αυτοσχεδιασμός απο τον Χάρη Λαμπράκη
    Σεμινάριο - Σύνθεση σε Τροπική Μουσική από τον Ross Daly
    Σεμινάριο - Λύρα με Συμπαθητικές Χορδές από την Κέλυ Θωμά


    Σεπτέμβριος 2013

    2 - 7 Σεπτεμβρίου 2013
    MasterClass - Ρυθμικός Αυτοσχεδιασμός απο τον Χάρη Λαμπράκη
    Σεμινάριο - Κρουστά στην Κρητική Μουσική (Νταούλι, Μπεντίρ) από τον Γιάννη Παπατζανή
    Σεμινάριο - Kρητικό Λαούτο από το Γιώργο Ξυλούρη
    Σεμινάριο - Κρητική Λύρα από το Ζαχάρη Σπυριδάκη
    Σεμινάριο - Κρητικό Μαντολίνο από το Μιχάλη Σταυρακάκη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ανώνυμος15/6/13

    Αφιερωμένο:

    http://www.youtube.com/watch?v=te-3DP1RcoU

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Σήφης15/6/13

    ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΟ ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΚΑΙ ΟΛΕΣ
    ΠΟΥ ΕΙΧΑΝ ΤΟ ΚΟΥΡΑΓΙΟ ΝΑ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΟΥΝ ΑΥΤΟΝ ΤΟΝ ΔΙΑΛΟΓΟ, ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΣΤΟΥΣ ΑΡΧΙΣΥΝΤΑΚΤΕΣ, ΠΡΩΤΟΜΑΣΤΟΡΕΣ, ΕΝΟΡΧΗΣΤΡΩΤΕΣ, ΠΡΩΤΟΣΥΓΓΕΛΟΥΣ ΚΑΙ ΜΑΪΣΤΟΡΕΣ, ΑΛΛΑ ΚΥΡΙΩΣ ΣΤΟΥΣ ΘΕΡΑΠΟΝΤΕΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΘΕΡΑΠΑΙΝΙΔΕΣ.
    ΕΥΧΟΜΑΙ ΝΑ ΤΟ ΧΑΡΟΥΝ ΚΑΙ ΑΥΤΟ ΩΣ ΤΟ ΤΕΛΟΣ. ΕΧΕΙ ΝΟΗΜΑ :
    http://www.youtube.com/watch?v=S3FKvInCnT0

    Φουρτουνάκηδες και Βροντάκηδες καταντήσατε εδώ μέσα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ανώνυμος15/6/13

    Και Ιαπωνικά τραγούδησε η Βουγιουκλάκη, ε και?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ανώνυμος15/6/13

    Κέντησες πάλι Α.Λ. μπράβο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ανώνυμος15/6/13

    @9 δεν ξέρω αν κάνεις πλάκα, αλλά σοβαρά συμφωνώ...
    ψιλό γαζί !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ανώνυμος15/6/13

    Προ τι το (ενορχηστρωμένο ) μίσος στον Α.Λ.;
    Προφανώς η ομάδα εξ Ανατολών ανήκει σε Υπερπατριώτες Χ.Ο., ελπίζω όχι της Χ.Α. ούτε του Άνθμιμου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. ΑΧ ΑΜΑΝ ΑΜΑΝ ΕΛΛΑΔΙΣΤΑΝ!15/6/13

    Η φωτογραφία του G.Rosati "Χορός στο χαρέμι", αναφέρεται (σύμφωνα με μερικούς εδώ μέσα) στην Ελλάδα και στους Έλληνες, έτσι δεν είναι;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Π.Ζ.15/6/13

    Α.Λ.: "Στο τέλος, θα μείνω με την απορία αν τουλάχιστον ο κ. Ν. Τσίγκας, εκτός από την εκπομπή που σίγουρα δεν είδε, διάβασε πράγματι το πρωτοσέλιδό σου ή του το μετέφεραν άλλοι. Οι πηγές του, ή καλοθελητές".
    -Όλοι έχουμε αυτήν την απορία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Ανώνυμος16/6/13

    Για το 1ο σχόλιο:

    Μη στεναχωριέσαι, "Λεωνίδα", καταλάβαμε πολύ καλά ποιος είσαι... καταλάβαμε επίσης πολύ καλά ποιος κρύβεται πίσω από τη "Μιμόζα" την "αισχυντηλή", πίσω από τον "Τασούλη" τον "ηλεκτρολόγο" και πολλούς "ανώνυμους" εδώ μέσα...
    Δικό σας "τσιφλίκι" είναι εδώ μέσα, και κάνετε ό,τι θέλετε. Το καταλάβαμε και αυτό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Ανώνυμος16/6/13

    Για το 1ο σχόλιο:

    Μη στεναχωριέσαι, "Λεωνίδα", καταλάβαμε πολύ καλά ποιος είσαι... καταλάβαμε επίσης πολύ καλά ποιος κρύβεται πίσω από τη "Μιμόζα" την "αισχυντηλή", πίσω από τον "Τασούλη" τον "ηλεκτρολόγο" και πολλούς "ανώνυμους" εδώ μέσα...
    Δικό σας "τσιφλίκι" είναι εδώ μέσα, και κάνετε ό,τι θέλετε. Το καταλάβαμε και αυτό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Ανώνυμος16/6/13

    Γράφει ο κ. Α.Λ.:
    "Προσωπικά επίσης, δεν αντιλαμβάνομαι από πού συμπεραίνει ο αναγνώστης, ότι κάπως σαν τα τούρκικα είναι τα μουσικά 3/4 του πλανήτη. Ή ότι η μουσική της Δύσης κατάγεται από την Ανατολή; Εγώ πάλι νόμιζα ότι οι Μούσες γεννήθηκαν στην Ελλάδα, όση υπερβολή και ιστορική ανακρίβεια κι’ αν βρίσκεται πίσω από αυτή την εμμονή."

    Αποφάσισε, κύριε Α.Λ, τι ακριβώς θέλεις να ακούς. Το ένα το χαρακτηρίζεις ως ακραίο εθνικιστικό ελληνικό, φασιστικό κιόλας, δεν σου αρέσει (αλλά το υποστηρίζεις, όπως φαίνεται από το παρακάτω: "Και η μουσική της Δύσης, ιδίως η κλασσική μουσική, η όπερα δηλαδή το λυρικό θέατρο καθώς και μεγάλο μέρος της δυτικής λαϊκής μουσικής μέχρι και της λατινικής Αμερικής υμνούν την Ελλάδα, αλλά δεν αντιλήφθηκα να συγκινεί κανένα αυτό."). Το άλλο ως εκτουρκισμένο. Αποφάσισε και πες μας, για να ξέρουμε τι σου αρέσει να σου λέμε από δω και πέρα...

    (κι αυτό θα λογοκριθεί στρατηγέ;)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Εαν ο Π.Ζ. αρέσκεται στα ρητορικά σχήματα λόγου ή αν κάποιοι δικοί του ..."καλοθελητές" του υποβάλλουν αναμασήματα και αυτός με τη σειρά του τα ξεφουρνίζει δεν με ενδιαφέρει.
    Δικαιούμαι όμως να ρωτήσω: Το δικό μου κείμενο "Π.Ζ." το διάβσες;
    Η διαδρομή μου στην εφημερίδα ΟΔΟΣ -όσο αυτή κράτησε- αποδεικνύει πως ποτέ "απληροφόρητος" δεν υπήρξα. Οτιδήποτε άλλο μπορεί να ήμουν (επιθετικός, ερειστικός κλπ) αλλά υποβολιμαία κείμενα δεν έγραψα ποτέ και αδιάβαστος δεν στάθηκα.
    Αυτά για την ιστορία...

    ΥΓ. Απορώ ακόμα πως η ΟΔΟΣ δεν δημοσιοποιεί την πολυκαιρισμένη πια επιστολή "Εξ ...ΟΔΟΥ " μου, ώστε να ησυχάσουν και οι τελευταίοι που ανησυχούν πως θα συνεχίσω να μπερδεύομαι στα πόδια τους και να ενοχλώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Ανώνυμος16/6/13

    Ο κ. Χατζηκυπραίος γιατί χάθηκε;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Ανώνυμος17/6/13

    ("...υποβολιμαία κείμενα δεν έγραψα ποτέ")
    Κύριε Τσίγκα, ελάτε τώρα, είμαστε μεγάλα παιδιά. Μην το παρατραβάτε. Ηλίου φαεινότερο.
    ("Αφιερώνεται στον Γ.Ζ.....
    Ευχαριστίες από καρδιάς στον Γ.Ζ....").

    (Δεν είμαι ο ΠΖ)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Ανώνυμος17/6/13

    @15
    Ρε φίλε πας καλά; Από τη μια λες "για το 10 σχόλιο" που το έγραψα εγώ και από την άλλη με λες Λεωνίδα κι ότι νάναι!
    Κι ύστερα γιατί λες καταλάβαμε; Γράφεις κατόπιν συνενοήσεος και με άλλους;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Ανώνυμος17/6/13

    "Υποβολιμαία κείμενα δεν έγραψα ποτέ"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Π.Ζ.17/6/13

    Όσο μπορούσα παρακολούθησα την πορεία σας στην ΟΔΟ κ. Τσίγκα, γι' αυτό εκπλήσσομαι, δεν ανησυχώ, εκπλήσσομαι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Ανώνυμος18/6/13

    Κάποιος εδώ δεν είναι ικανός να καταλάβει ότι 1ο σημαίνει πρώτο και 10 σημαίνει δέκα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Η ΟΔΟΣ δεν ανέχεται να ταυτίζεται με σχολιαστές και "ομάδες". Κατά συνέπεια δεν παρέχει βήμα ελεύθερης έκφρασης σε σχολιαστή (-ές) που επιμένουν σε αυτήν την τακτική, και αυτονόητα –επαναλαμβάνει- ότι δεν δημοσιεύει τις εκατέρωθεν ύβρεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Ανώνυμος18/6/13

    Κύριοι, υπερασπιστές προφανώς και του Ερντογκάν, πειράζει που είμαι Έλληνας και δεν υποστηρίζω τους Τούρκικους χορούς και μουσική;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. Ανώνυμος18/6/13

    Πειράζει που είσαι Χρυσαυγίτης 25@!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. Ανώνυμος18/6/13

    Αφού εσένα δεν σε πειράζει που είσαι Τούρκος...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. Η ΟΔΟΣ παρακαλεί τους σχολιαστές να αποφεύγουν τους προσβλητικούς χαρακτηρισμούς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. H ODOS θα έπρεπε να παρακαλέσει τους Χρυσαυγίτες που ενδημούν εδώ μέσα να αποχωρήσουν και να πάρουν τα ρόπαλα να καθαρίσουν τους τρεις εθνοπροδότες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  30. Ανώνυμος20/6/13

    Γράφει ο κύριος Α.Λ.:
    «Αλήθεια πού έγραφε κάτι στο ανώνυμο πρωτοσέλιδο της ΟΔΟΥ που να εκφράζει απόρριψη για τους Δερβίσηδες και τον Ισλαμικό κόσμο με την μουσική και τα ήθη του, ή γενικά για την Ανατολή; Θα έλεγα μάλιστα ότι εγώ κατάλαβα τα ακριβώς αντίθετα. Πού διάβασε για «χασισοποτεία» και όλα αυτά τα επίθετα και τους χαρακτηρισμούς που παραθέτει ως δεδομένα του πρωτοσέλιδου; Διότι εγώ τουλάχιστον, ακριβώς τα αντίθετα κατάλαβα: αναγνώριση και σεβασμό στον ανατολικό κόσμο που εξακολουθεί να εκφράζεται ακόμη μέσα από την αυθεντικότητα και την μυσταγωγία της παράδοσής του.»

    Και διαβάζω στο πρώτο κείμενο:
    «Είναι δυνατόν ύστερα από 1-2 μαρτυρικούς χειμώνες μετά απ’ αυτά τα αποκρουστικά τουρκικά σήριαλς στην τηλεόραση, να φθάσουν στο σημείο νέα παιδιά, χωρίς την παραμικρή εμπειρία, αναφορά ή συνειδητή επιλογή, να λικνίζονται σαν να είναι στα ανώγεια του Ικονίου – σαν να τους έλειπε μόνο ο ναργιλές. Αν έλειπε βεβαίως;»
    «Είμαι όμως απόλυτα βέβαιος, ότι οι εν λόγω λικνιζόμενες, δεν έχουν ούτε την βασική ιδέα για το Ισλάμ και τις υποχρεώσεις του.»
    «Τόσο πολύ τους γυάλισε το άστρο της τουρκικής οικονομίας και κουλτούρας -την οποία επαναλαμβάνω δεν θα με ενοχλούσε αν πράγματι γνώριζαν και κατείχαν;»
    «Που το πάει αυτός ο τόπος και πόσο πιο χαμηλά θα βρεθεί ακόμη, σκέφτηκα. Όχι τόσο απογοητευμένος, όσο απελπισμένος. Για ένα θέαμα και ένα τόπο, που οι κλειστοφοβική μερίδα της νεολαίας της, που παρεμπιπτόντως αποκλείεται να γνωρίζει οτιδήποτε από την Τουρκία και την Μέση Ανατολή»
    «Ωστόσο νομίζω ότι οι περιστρεφόμενοι Δερβίσηδες και περιστρεφόμενες Δερβισοπούλες, έμειναν εκεί και συνέχισαν την πνευματική και αισθητική εισβολή. Χωρίς καν να αντιλαμβάνονται την σημασία αυτής της ατμόσφαιρας.»
    Και στο δικό του κείμενο:
    «Υποστηρίζω λοιπόν ότι οι περισσότεροι απ’ αυτούς -δεν αναφέρομαι φυσικά στους επιστολογράφους σου που είμαι βέβαιος ότι γνωρίζουν- παριστάνουν τους Ανατολίτες εκ του ασφαλούς. Δεν έχουν ιδέα από τον κόσμο αυτό.»

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  31. Ανώνυμος20/6/13

    Εγώ πάλι Π.Ζ. δεν εκπλήσσομαι ούτε αποθαρρύνομαι από "κρυπτικούς"...
    Κακό του κεφαλιού μου θα μου πεις αλλά δεν μετράει καθόλου για μένα η γνώμη σου.

    Νώντας Τσίγκας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  32. Π.Ζ.21/6/13

    Αλίμονο κ. Τσίγκα, να μετράει η γνώμη μου σε σας. Αυτά είναι θέματα διαλόγου, και μάλλον σ' αυτό έχετε κάποια διαφορετική άποψη.
    Συμπεραίνω πάντως ότι είστε σίγουρος ότι μετράει η δική σας γνώμη στους αναγνώστες της Οδού...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  33. Σε ποιόν διάλογο προσήλθες Π.Ζ. και δεν το πήρα είδηση;
    Όσο για την άποψη που έχουν για μένα οι αναγνώστες της ΟΔΟΥ (καλή ή αχαμνή) είναι κάτι που ανήκει πια στην "ιστορία".
    Και το παρελθόν όπως και να το κάνουμε είναι παρελθόν ("καλό" ή "κακό")και δεν αλλάζει!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ