16.5.11

ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ έγραψαν

Η κρίση της γούνας
είναι κρίση του πολιτισμού


Είναι λυπηρό όταν διαπιστώνει κανείς πόσο λίγο νοιάζονται οι γουναράδες της Καστοριάς για την Καστοριά και για την πολιτισμική κληρονομιά της. Είναι οδυνηρό να βλέπεις τη φήμη της κοσμοπολίτισσας να κομματιάζεται, να σπιλώνεται, να ποινικοποιείται και να καταδικάζεται στο συμβολικό δικαστήριο των ηθικών αξιών μιας κοινωνίας που στις μέρες αναπτύσσεται στον κυβερνοχώρο, κοινώς διαδίκτυο.
Ο λόγος είναι για τους “δολοφόνους της Καστοριάς”, έτσι αποκαλούνται οι κάτοικοι της Καστοριάς από μια πολύ μεγάλη μερίδα ανθρώπων, οργανωμένων δράσεων όπως και πολιτικών κομμάτων. Είμαστε όλοι και όλες όμηροι μιας απούσας επικοινωνιακής πολιτικής των φορέων της γούνας και του Δήμου.

Και να σκεφτεί κανείς ότι η Καστοριά δεν θα έφτανε ποτέ στο οικονομικό και πολιτισμικό επίπεδο που φανερώνουν τα αρχοντικά, οι ναοί, τα κινητά και ακίνητα μνημεία ενός πολιτισμού δέκα αιώνων, αν δεν υπήρχε το εμπόριο και ο πολιτισμός που δημιουργήθηκε γύρω από τη γούνα.
Αλλά ποτέ κανείς από τους φορείς δεν ενδιαφέρθηκε να στηρίξει τον πολιτισμό και το πλούτο των μνημείων της πόλης για να ανδείξει το πολιτισμικό αποτύπωμα της γούνας. Ίσως από άγνοια, έλλειψη παιδείας και διορατικότητας, έλλειψη εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, έλλειψη ταύτισης με μια ολόκληρη ιστορική κληρονομιά, όλα αυτά μαζί και άλλα που δεν γνωρίζω;
Ή βέβαια, δεν έχουν αντιληφθεί το μέγεθος της αυτοκτονίας που έχουν ξεκινήσει για τον κλάδο τους και για την δημόσια εικόνα μιας ολόκληρης πόλης, ενός ολόκληρου τοπικού πολιτισμικού χώρου που λέγεται Καστοριά.

Το κίνημα που έχει δημιουργηθεί και που εκείνοι κακότεχνα αντιμετωπίζουν με φτηνές δικαιολογίες και έλλειψη επιχειρημάτων, είναι η αρχή μιας πολύ μεγαλύτερης καταιγίδας που θα ξεσπάσει πάνω από τα κεφάλια μας. Το αργότερο όταν οι διαμαρτυρίες οργανωθούν μπροστά στα εκθετήρια της Καστοριάς θα το έχουν καταλάβει μάλλον κι εκείνοι αλλά θα είναι πολύ αργά για μας και την πόλη, τους πολιτικούς τους ομήρους.
Να καταλογίσουμε ευθύνη και στο Δήμο για την αισθητή απουσία του σε ουσιαστικά και όχι καλλωπιστικά θέματα, όπως είναι η οργάνωση και διαχείριση του ονόματος Καστοριά σαν τουριστικό προϊόν πολιτιστικού ενδιαφέροντος; Να καταλογίσουμε. Γιατί κατά τ΄άλλα μας ενδιαφέρει η ανάπτυξη και οι θέσεις εργασίας. Με συνθήκες εργασίας μεσαιωνικής δουλοπαροικίας, όπου οι υπήκοοι εξαγοράζονται με πεντάμηνες συμβάσεις.

Και την ίδια στιγμή τα αρχοντικά να γκρεμίζονται, τα νεοκλασικά να κατασπαράζονται αισθητικά, οι εκκλησίες να παραμένουν κλειδωμένες, ο Μεδρεσές να απαξιώνεται (ξέρει άραγε κανείς από τους κυρίους πού είναι και τι είναι αυτό;) η Μητροπόλεως να ερημώνει μαζί με τη βόρεια παραλία και οι εκδρομές των ταξιδιωτικών γραφείων να λένε “Καστοριά, Πρέσπες, Νυμφαίο” και να εννοούν, διανυκτέρευση στην Καστοριά και ημερήσιες εκδρομές στην περιοχή χωρίς ούτε μια ώρα αφιερωμένη στην πόλη. Αυτό βέβαια το γνωρίζουν και άλλοι αδιάφοροι φορείς του τουρισμού.
Αν δει κανείς το τουριστικό περίπτερο του Δήμου Καστοριάς στην πρόσφατη Έκθεση της Αθήνας σε συνάθροιση με τα όσα διαδραματίστηκαν μέσα και έξω απ΄την έκθεση και με τα όσα γίνονται και διαμορφώνουν τώρα την εικόνα της Καστοριάς, θα διαπιστώσει γρήγορα πως η κατάσταση είναι εξαιρετικά επικίνδυνη για τη δημόσια υγεία.

Και κλείνοντας, ας απαντήσει κάποιος-α: Ποιοι είναι τελικά οι υπεύθυνοι για την συκοφάντηση της Καστοριάς;
Οι γουναράδες, οι ετροφείς, όλοι οι κάτοικοι μαζί, η πόλη ολόκληρη που απ΄το Μεσαίωνα δουλεύει τη γούνα ή τα μνημεία της γιατί κι αυτά με τα λεφτά των δολοφόνων στήθηκαν;
Είναι δολοφόνοι οι χασάπηδες; Είναι δολοφόνοι όλοι όσοι θα σουβλίσουν αρνιά το Πάσχα;
Πόσες διαμαρτυρίες κατά των χασάπηδων και το έθιμο της γιορτής του Πάσχα στην Ελλάδα θα δούμε την άλλη Κυριακή μπροστά από αυλές και εξοχές της ελληνικής υπαίθρου; Ποιος θα ενδιαφερθεί για τα χιλιάδες κατσικάκια και αρνάκια που εκτρέφονται για να θυσιαστούν στο όνομα της θρησκευτικής - λαϊκής εκδήλωσης που λέγεται "σουβλίζω το αρνί του Πάσχα";
Έθιμο παραδοσιακό θα  δικαιολογήσουν κάποιοι, είναι κομμάτι της ορθόδοξης και ελληνικής παράδοσης και ιστορίας.

Η γούνα δεν είναι παράδοση; Και μάλιστα πολύ παλιότερη απ΄τον οβελία και με διαπολιτισμικό χαρακτήρα, για όσους γνωρίζουν;
Αγαπητοί κύριοι της γούνας και του κράτους είστε πραγματικά τόσο αμόρφωτοι σε θέματα διαχείρισης πολιτισμικής κληρονομιάς, ή απλά δεν σας ενδιαφέρει το καλό του τόπου γιατί εσείς τα λεφτά σας τα βγάζετε;
Σε αντίθεση με τους ιστορικούς γουναράδες που δεν ξεχνούσαν να τιμούν τη πόλη τους με σχολεία, κοινωνική μέριμνα, εσείς δείχνετε πως λειτουργείτε αποκλειστικά για τα προσωπικά σας συμφέροντα, ούτε καν τα συμφέροντα του κλάδου σας.
Ένδειξη αυτού είναι οι αιρέσεις που δημιουργούνται σε μορφή φορέων, ο ένας πιο επίσημος απ΄τον άλλο, αλλά επί της ουσίας μηδέν, και επικοινωνιακά αμόρφωτοι.
Και εσείς αγαπητοί "φιλόζωοι" ή "οικολόγοι" όλων των χρωμάτων, πόσοι από σας πραγματικά σκέφτεστε μόνοι σας;

Μία αναγνώστρια
culturalcrisis@gmail.com


Σχετικά κείμενα:

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ